torsdag 10 mars 2011

Störd nattsömn och "djupa" tankar

har sovit extremt dåligt inatt. Bytte rum för att slippa heltäckningsmatta och hamnade i ett rum i en hörna längst upp i hotellet. Huset var gammalt med tinnar och torn. Tror det fanns en osalig ande i rummet. Jag vaknade. Slumrade till. Drömde förvirrat. Vaknade. Slumrade. Drömde ännu mer förvirrat. Så där höll det på tills jag gav upp och låg vaken från halv 6 ungefär.

Började då, av någon anledning som jag inte minns, fundera på varför vi säger banken, kontoret, i affären, i butiken, gymmet och så vidare. Först tänkte jag att de ord som slutar på n har ett i framför och de som slutar på t har ett på. Men den teorin sprack snart.

Antar att det finns en grammatisk förklaring som jag inte kommer ihåg från svenskalektionerna. Kanske någon som har bättre koll än jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla