torsdag 17 mars 2011

SJ, SJ gamle vän...

egentligen ska jag inte klaga för jag brukar faktiskt inte råka ut för så mycket strul när jag är ute och åker. I alla fall inte i förhållande till hur mycket jag åker tåg.

Men resan tur och retur Stockholm igår och idag blev lite rörig. Först var tåget 30 minuter försenat när vi , jag och min kollega, skulle åka. Det gjorde inte så mycket för då hann vi gå och ta en macka och en kopp te på ett mysigt café. När vi kom tillbaka till stationen var tåget ytterligare 30 minuter försenat. Väl ombord så fick våra platser, i en 4-sitsplats, något som jag inte gillar när jag åker med folk jag inte känner. För mig går det an att sitta jämte en person jag inte känner i 3,5 timmar, men jag har svårare att ha en okänd mitt emot mig som jag dessutom hela tiden måste hålla undan benen för att inte få närkontakt med.

Det visade sig också att man hade fått en vagn mindre i tåget än vad som var tänkt, så de stackarna som hade plats i den "försvunna vagnen" fick irra runt efter varje hållplats och leta upp ett nytt ställe att sitta på när det kom en person som hade platsbiljett till platsen de hittat. Vid varje stopp gång ropade man ut i högtalarna "att det inte fanns platser till dem, att de fick leta och att de kunde reklamera efteråt". Samt att detta var den "minst dåliga lösningen". Tja, så kan man ju också se det....

Att reklamera en resa som man gör i tjänsten är inte så givande. Dels tar det tid att reklamera och dels hamnar den ersättning man får hos arbetsgivaren, fast det är jag inte de som får irra runt och ha det obevämt, så jag brukar aldrig byr mig om att göra det. Vet inte om de som råkade ut för detta igår kommer att reklamera, beror väl på om de åkte privat eller i tjänsten kan jag tro.

Väl framme så gick vi till vårt hotell. Fint läge men verkligen B-klass. En receptionist som kanppt tittade åt oss när vi kom. Ett rum med bara det absolut nödvändigaste, inget mer. I mitt rum var dessutom taklampan sönder och en rullgardin fattades. Så jag anade oråd gällande frukosten. Goda hotellfrukostar tycker jag är belöningen man får för att man är ute och reser (vilket är ganska slitsamt). Så trist när det då är en tam frukost med microvärmda frallor, ost i foliepaket, äggröra utan bacon, utspädd juice och så vidare.

Åter till SJ. När vi skulle åka hem idag så var hela den stora informationstavlan med avgångar och perrongnummer nersläckt på grund av datastrul. Där stod horder av förvirrade människor och undrade när och om tågen skulle gå och i så fall varifrån.

Vi lyckades hitta en kille från SJ som sa att vårt tåg skulle gå från plattform 11. Så vid tog oss dit i den allmänna förvirringen. Såg ingen mer SJ-personal än den killen någonstans. Hur tänkte SJ då? Kanske hade det varit läge att skicka ut allt tillgängligt folk med skyltar och megafoner för att visa folk tillrätta. Det finns ju rätt många som är osäkra när de är ute och reser och som inte vet hur det går till. De måste känt sig helt utlämnade idag.

Tåget kom till slut, bara några minuter försenat och hemresan gick bra. Fast vi satt även denna gång i en 4-sits......:-(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla