onsdag 2 mars 2011

Jättepåsar

såg precis tv-reklam om chips och då slog tanken mig: -var tog de normalstora 100 gr påsarna vägen? De som man faktiskt kunde äta med "gott samvete" när man var sugen. Nu är det 250 gr, 300 gr och 500 gr. Hur många av er som äter chips, handen på hjärtat, väger upp endast 100 gr från en sån påse? Inte jag i alla fall. Börjar jag äta chips så slutar jag inte. Därför äter jag inte chips så ofta nuförtiden.

Samma sak med smågodis. När jag var barn så kunde man bara köpa godis över disk. -Jag vill ha en sån bit och en sån bit och så en sån, sa man till tanten i affären/kiosken som plockade i påsen. Som var en liiiiiten påse. Idag är det påsar "big-size" och du plockar själv. Eftersom påsen är så stor så uppfattar man det som att man bara köper lite godis, men det är alltid mycket för mycket i min påse. Hur är det med din?

4 kommentarer:

  1. Visst blir det ofta en för stor påse. Speciellt om man är hungrig när man åker och handlar.

    SvaraRadera
  2. ja, det får man inte vara. Då är det kört:-)

    SvaraRadera
  3. Kristin Åkeson3 mars 2011 kl. 09:53

    Tycker synd om våra barn när de köper lösgodis för det skramlar lite på botten i påsen. Önskar mindre påsar så det känns som om de köpt mycket.

    SvaraRadera
  4. Håller med dig Kristin. Och dessutom är det onödigt att äta så mycket godis, som det "automatiskt" blir

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla