torsdag 3 mars 2011

Flyt och inte flyt

i vissa delar av mitt liv har jag flyt. Riktigt bra flyt där jag tidigare hade strul. Alltså har jag lärt mig något där. I andra situationer har jag inget flyt alls. Motströms och uppströms. Vet inte ens varför jag blivit kastad i vattnet. Så jag simmar för fullt utan flytväst för att nå land. Men det fungerar inte. Stömmen är otroligt stark. Hur tar jag mig till strandkanten?  Här har jag något att lära mig, men ännu har jag inte förstått vad det är.

Fick ett råd av en vän idag: -Sluta kämpa emot. Flyt med.
-Menar du att jag ska ge upp, frågade jag då.

Svaret jag fick var:
-Nej. Absolut inte ge upp. Men ibland kämpar vi emot för mycket - framför allt när det gäller att förstå och se mening i varje stund. Vågar man släppa greppet och låta det va ett tag brukar det reda ut sig - om inte annat med förståelsen och insikten om vad man behöver göra själv.

Det är ett klokt råd. Ska lägga mig på rygg ett tag och glida med och se vart strömmarna för mig. Tänker inte ens paddla med fötterna bara flyta ovanpå:-).

2 kommentarer:

  1. Det är ett bra råd du fått. Tidigare kämpade jag hårt. Hade motgångar och allt tycktes vara emot mig. Bestämde mig en dag för att se vad som kom till mig istället. Lyssnade på magkänslan. Och flöt med. Då öppnades den ena dörren efter den andra och det mesta föll på plats.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla