fredag 29 april 2011

Ta lagen i egna händer

i vår lokaltidning har debatten gått hög senaste dagarna efter att en hundägare sprayat ner en annan persons hund med någon slags "skyddspray". Den nersprayade hunden var lösspringande, och förmodligen blev den som hade sin hund kopplad rädd eller irriterad när den lösa hunden kom springande mot honom.

Denna tiden på året SKA hundar vara kopplade enligt lag, detta för att skydda "djurbebisarna" i naturen. Det är inte ok att ha dem lösa nu anser jag, trots att jag är hundägare. En hund mår inte dåligt av att vara kopplad. Behöver de rusa av sig, så kan man jogga eller cykla med dem.

Många är hundrädda och de måste vara livrädda om det kommer en lös hund mot dem. Oavsett om den är stor eller liten. Jag har själv haft fobi mot spindlar och jag kan lova att trots att jag vet att det inte finns några farliga spindlar i Sverige spelade det ingen roll alls om det var en yttepytteliten eller en jättestor. Jag fick panik ändå.

Ingen hund lyder till 100%, så är det bara även om jag vet att vissa har bättre pli på sina än vad jag exvis (borde) ha på min:-)

Dock anser jag att man aldrig ska ta lagen i egna händer, vilket den attackerande mannen faktiskt gjorde.  Inte i något sammanhang även om tankarna på rejäl hämnd dyker upp. Men det är det som är skillnaden på den som är "normal" - han/hon stannar vid tanken, men den andra passerar gränsen. Öga för öga, tand för tand är inte den bästa lösningen, för våld föder våld.

1 kommentar:

  1. Jag läste om detta också. Svårt att veta vad som egentligen hände. Men en hund lös i spåret när man möter eller springer om andra är verkligen inte ok.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla