måndag 2 augusti 2010

Boken eller filmen

har tillbringat kvällen tillsammans med min vän K och vi har kollat på filmen "Påven Johanna". För ganska många år sedan så berättade K att hon läst boken och att hon tyckte den var så bra. Hon rekommenderade mig att läsa den vilket jag också gjorde. Kunde inte släppa boken förrän jag läst ut den. Jag har alltid tyckt om att läsa historiska romaner och denna handlade om en stark kvinna som trotsar det mesta för att göra det hon vill göra. Något som jag beundrar.

För någon vecka sen så var jag och hyrde en film och såg då att Påven Johanna nu finns på DVD. Så jag kontaktade min vän K och föreslog att vi skulle se filmen för att kolla om den var lika bra som boken.

Vi kom förstås inte ihåg alla detaljerna men tyckte ändå att filmen följer boken bra. Väl värd att se. Men trots allt - om jag ska välja - då väljer jag boken. På något sätt så skapar man sina egna bilder av berättelsen när man läser. Och det är inte alltid de som gör filmen har samma bilder som jag i sina huvuden. Är det för stor skillnad på min fantasi och filmens verklighet då blir jag jättebesviken. Fånigt, men så är det. Därför ser jag sällan filmer om jag har läst boken och behåller på så sätt min egen fantasi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla