måndag 9 augusti 2010

Langning av sprit

till ungdomar har ökat 5-dubbelt de senaste 10 åren hörde jag på nyheterna idag. Måste ha ett samband med att det numera är så lätt att koppla en släpkärra till bilen och dra iväg till Tyskland, tänkte jag.

Men hur tänker de som langar till ungdomar? Har de själva barn? Vill de att dessa barn ska supa sig stupfulla och ligga och spy i någon rabatt utan att kunna ta hand om sig själva? Eller råka i slagsmål och bli misshandlade? Eller frestas att ta bilen en sväng och sen köra på någon eller i diket? Eller bli våldtagna av ett gäng killar som hävdar "hon ville själv" och sen kan domaren inte döma dem "för hon var ju så full så hon kunde inte göra motstånd" (= vilket då inte är våld i deras underliga juridiska värld...)

Funderar också på om langarna verkligen inser att många människor som de langar till faktiskt har spritproblem. (Smyg-?)-alkolister som får snabba, billiga och enkla leveranser. Hemlevererat, utan att behöva stå i kö på Systembolaget och skylta med sina inköp. Att man som langare bidrar till alkolisternas personliga tragedier.

Överdriver jag? Kanske. Kanske inte. Men ju lättare det är för folk att få tag i billig sprit, desto mer frestas de att dricka är min personliga övertygelse.

Sover en langare gott om natten? -Jamen, jag säljer ju bara till de som vill köpa. Det är ju inte mitt ansvar att de dricker, säger de kanske.

Jo, säger jag. Det är deras förbaskade ansvar. Var och en måste ta ansvar för vilken moral de har. Vad de kan förmå sig att göra för pengar. Punkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla