söndag 15 augusti 2010

Hjälplöst dum

Varför blir du så arg på datorn, sa min man lite stilla när jag satt i köket och skrek på datorn för att den krånglade igen. Det är inte bra bli så arg på ett dött ting, sa han.

Det har han så rätt i. Men en dator som krånglar får mig att känna mig dum! Jag förstår inte språket den pratar med mig. Jag ser vad det står, men det går inte in. Ungefär som om jag hade ett matrecept på spanska. En och annan ingrediens hade jag säkert kunna tyda. Men jag hade inte kunnat laga rätten. Jag känner mig hjälplös, oteknisk och totalt utlämnad när det krånglar. Kan ju inte ens ringa datasupporten för där sitter det folk som ställer en massa krångliga frågor på samma krångliga språk och får mig att känna mig ännu dummare för att jag inte förstår att förklara för dem vad problemet är och inte heller förstår deras anvisningar.

Det är ungefär samma sak som om min bil skulle stanna utan vidare. Om jag fäller upp motorhuven ser jag en massa saker, en del känner jag igen och vet vad de används till. Men det mesta därunder är totalt okänt och ointressant. Jag vill bara att bilen ska rulla. Och jag vill att min dator ska rulla.

När jag slutat skrika och lugnat ner mig lite så tar maken över "spakarna", han kan inte så mycket om datorer han heller. Men han har tålamod (det har inte jag) och det använder han för att stilla och lugnt tänka logiskt. Och när han är klar funkar det för det mesta. Jag är så tacksam och glad att han fixar till saker som jag inte kan fixa själv!

Nästa gång jag känner för att skrika på datorn, ska jag ta ett långt djupt andetag och räkna till 10. Sen ska jag lugnt och sansat gå ut från köket. Och med vänlig röst be maken ta över. Så blir det nog ordning på torpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla