onsdag 4 augusti 2010

Jag protesterar alltså röstar jag inte,

tycks många svenskar tänka, tyvärr fler och fler för varje val. Vi bor i ett land där vi från 18 år helt demokratiskt får vara med och bestämma vem som ska styra vårt land under de kommande fyra åren. Och på så sätt får vi även inflytande över våra liv och vår vardag.

-Det spelar ingen roll vad jag tycker, jag kan ändå inte påverka, säger en del. Fel säger jag. Man kan alltid påverka! För varje liten droppe urholkar faktiskt stenen. Ensam kanske inte varje människa kan uträtta stordåd, men tillsammans med andra som drivs av samma tanke och mål kan vi skapa underverk.

Det finns många länder i världen där folk inte får lov att rösta, eller om de får rösta så har de bara ett parti att välja på. Eller så fuskas det med valresultaten. Så skulle jag inte vilja att det var i Sverige. Därför utnyttjar jag mitt priviligeum och min skyldighet att rösta varje gång. Har påverkat mina barn att förstå detta, och vad jag vet så röstar de alltid. Däremot vet jag inte på vad eftersom det förstås är upp till var och en att bestämma det:-)

Svårt att veta vem man ska rösta på säger många. Speciellt när massmedia blåser upp den ena "affären" efter den andra. Vem kan man lita på? Jag håller med, de politiska partierna skiljer sig inte särskilt mycket åt vid en hastig överblick. De har skickliga talare som kan få allt de säger att låta bra. Och varje parti verkar ha någon liten eller stor skandal. Men oftast har vi alla någon fråga som vi vurmar lite extra för beroende på var i livet vi befinner oss. Det kan vara skola, omsorg, miljön osv. Jag brukar fokusera på just den frågan som jag är extra intresserad av och lyssna noga vad de olika partierna står i den. Och så röstar jag med de som jag tror kan driva och förvalta den delen bäst. Men att avstå från att rösta, aldrig!

Man protesterar inte om man låter bli att rösta. Man låter istället bli att ta ansvar, det är min åsikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla