måndag 16 augusti 2010

Flow

är när man går upp i något så mycket att man förlorar tid och rum. För att det ska bli ett riktigt flow måste det man gör vara njutbart och positivt. Och effekten ska bli som när man laddar ett batteri.

Jag är en mästare på att engagera mig och gå in för det jag gör. Däremot får jag inte alltid igen det "kapital" jag sätter in. Jag hamnar inte i flow bara för att jag engagerar mig. Jag mår inte ens alltid bra av att ge järnet. Inte när jag inte gör det för min egen skull, utan för att bevisa att jag duger. Av vissa skäl har jag ägnat en stor del av de senare åren till att bevisa att jag duger på jobbet. Både inför mig själv och för andra.

Det har tagit mycket av min ork och min arbetsglädje. För ett tag sedan så bestämde jag mig för att det får räcka nu. Jag är den jag är - en människa som inte alltid har alla svar och som kanske sårar andra ibland. Men som också gör många bra saker. Och så kom skrattet tillbaka och glädjen att faktiskt uträtta en massa saker, bara för att det är kreativt och roligt.

På vår arbetsplats finns visionen att företaget ska ha hängivna medarbetare. Ordet hängiven har flera synonymer: entusiastisk, engagerad, varmt tillgiven, trogen, kärleksfull, självuppoffrande.

Tanken är nog inte att vi ska vara självuppoffrande utan entusiastiska och engagerade. Vi skulle må bra av att vara lite mer kärleksfulla mot varann också :-). Men allt det där blir bara tomma ord som inget betyder om man inte upplever känslan.

Vi har gjort personlighetstester inom vår arbetsgrupp. Jag hamnar bland de som vill stötta och hjälpa med dragning åt entreprenör/ledare. Social är det jag var minst i testet. Dock tror jag att mina vänner kan intyga att jag inte är särskilt osocial privat. Men jag är född på 50-talet uppfostrad att "man ska göra rätt för sig", vilket betyder att på jobbet går arbetet före det sociala. Så trist, egentligen, att vara så uppgiftsorienterad. Men praktiskt när man ska få något gjort.

Jag tränar på att släppa loss lite mer, har till och med börjat fika varje dag. Något som inte kunde hända för ett par år sedan. Oj oj, min arbetsplats kunde ju gå under om jag tog 15 minuters paus. Effektiv, det var bara förnamnet. Men det tar energi. Och för att ge energi måste man få tillbaka minst lika mycket energi. Det är då man upplever ett flow.

Och flow, det får jag när jag skriver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla