tisdag 3 augusti 2010

Städat och slängt

denna veckan är vi några fler som jobbar men det märks på tempot att det fortfarande är semester. Idag tog jag tag i vårt förråd och sorterade och slängde. Jag gillar verkligen att skapa ordning och reda. Känns som det blir lugnare i min själ om omgivningen också är lugn.

Jag är ingen pedant, men på jobbet vill jag veta var saker finns. Det är ju inte bara jag som ska hitta utan alla som behöver ska kunna veta var saker finns. Då sparar man både tid och energi. En del verkar tro att deras arbetsrum är deras lilla privata vrå dit ingen kan komma in. Men om de sen är lediga någon dag eller blir sjuka, så blir det ett elände för de som ska försöka lösa problemen, om det inte finns någon slags struktur både i rum och gemensamma mappar i datorerna.

Fast i mitt rum är det nog lite väl mycket ordning och reda. Går man förbi kan man tro att jag inte jobbar alls, för man ser knappt ett papper:-)

Nu har jag ialla fall rensat i röran i förrådet och slängt gamla inaktuella broschyrer, sorterat prylar och gjort en efterlysning på vårt intranät efter saknade prylar. Utlovat hittelön till de som vet var prylarna finns. Morötter är bättre än piska rent generellt, tycker jag.

Det är skönt att det är ett lite lugnare tempo ett tag. Vi hinner faktiskt prata med varann på fikaraster och lunchen. Vår matsal byggs om just nu så där kan ingen sitta. Istället bildas små mysiga öar lite här och var i huset där folk samlas för att fika och äta. Riktigt trevligt och betydligt lugnare än att sitta i den stora matsalen. Än så länge funkar det, men frågan är hur det blir när alla är tillbaka från semestern. Då kanske vi går från lunchmys till lunchhysteri när alla ska springa runt och värma mat och hitta en plats att sitta på. För det är ju viktigt att man sitter på samma stol vid samma bord varje dag, eller hur;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla