fredag 20 augusti 2010

Stackars tant..??

Såg ett inslag på nyheterna om en tant som inte fått någon elräkning på drygt 2 år och nu hade hon fått en på nästan 80 000 kr. Anledningen till att hon inte fått någon räkning var att hon bytt elbolag. -Innan fick jag ju en faktura och nu skulle jag fått två, sa hon. Fakturan från nätbolaget hade kommit som vanligt, men på 2 år hade hon inte betalat för sin el och nu var hon chockad. Hon hade trots allt kunskap om att man kan byta bolag, vilket inte alla tycks ha, så helt hjälplös kan hon knappast vara. På något underligt sätt lyckas TV få det till att elbolaget var boven i dramat och tanten det stackars offret.

80 000 kr delat på 24 månader är ca 3 300 kr per månad. Trodde hon att hon vann på Lotto när hon bytte elbolag? Hur kan man undgå att märka att man har ca 3 300 kr mindre i utgifter per månad?? Visserligen ska man se till att ha bra elavtal men så stor skillnad är det inte mellan elbolagen. Nog tusan hade jag märkt om jag helt plötsligt hade haft 3 300 kr mer än vanligt kvar i plånboken varje månad.

Om hyresavin inte kommit på 2 år, hade hon inte märkt det heller? Eller om lönen inte dykt upp? Någon slags eget ansvar måste väl vuxna, ej omyndigförklarade, människor ändå ha? Eller ska staten eller kommunen ta hand om det?

Elbolaget har inte brutit mot någon lag, de kan vänta 3 år med att skicka räkningar till folk om de vill eller om de inte har koll på sina kunder. Men självklart tycker jag att borde ha bättre koll än så på sina räkenskaper. Det är inte acceptabelt att skicka fakturor så sällan. Tyder på dålig ordning och reda. Men det har egentligen inget med saken att göra. Det handlar istället om att vi måste ta eget ansvar och sluta gnälla på andra.

Jag hade haft en viss förståelse om det hade varit en ungdom som precis flyttat hemifrån och aldrig fått en räkning. Då är det inte så lätt att veta allt. Men att en vuxen kvinna +55, som självmant bytt elbolag från bolag 1 till bolag 2, inte märker att det inte kommer någon räkning från det nya bolaget det går jag bara inte på!

Jag blir så trött på den här typen av snyftreportage som egentligen bara handlar om folk som har noll koll. Oavsett vilken bransch det är som "lurat" dem.

Kära Rapport och alla andra nyhetsbolag: berätta riktiga nyheter istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla