tisdag 17 augusti 2010

Fuktigt, fuktigt

jag avskyr när det är fuktigt och varmt på samma gång. Astman blir värre, jag känner mig svettig och ofräsch och det är allmänt obehagligt och sunkigt.

På jobbet är det något knas med ventilationen vilket gör att det känns ännu fuktigare inne än ute. Om det nu kan vara möjligt. Hemma flyttar vi luftavfuktaren mellan källaren och badrummet. Tömmer litervis med vatten på ett dygn.

Om jag hade gillat den här typen av väder så hade jag flyttat till regnskogen direkt eller till någon annan plats där det är naturligt med sånt här väder. Men vad gör det här vädret hos oss som ska ha fyra härliga årstider? Nu, på sensommaren/ förhösten, ska det vara hög, klar och krispig luft. Luft som gör så att det spritter i kroppen när man andas. Och att man verkligen känner att den gamla luften i lungorna byts ut mot friskt syre.

Antar att det känns så här att bo i ett växthus, och förstår exakt vad som menas med växthuseffekten. Och det skrämmer mig. Kommer det att bli ännu värre med åren...eller vad händer med vårt klimat egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla