söndag 15 augusti 2010

Röd solnedgång

betyder vackert väder och en gul betyder regn fick jag lära mig för länge sedan. Idag var det en fantastisk röd solnedgång! Så vacker att den gör mig stum och förundrad.

Men så för ett tag sedan läste jag att solnedgången blir röd på grund av alla luftföroreningar, inget annat. Ett litet tag kändes det bara sorgligt varje gång jag såg en vacker röd solnedgång, för det fick mig att tänka på hur vi förstör vår jord på många sätt.

Men nu har jag bestämt mig för att en röd solnedgång betyder vackert väder, inget annat. Gamla väderspådomar brukar trots allt bygga på lång erfarenhet och stämma väldigt bra. De som levde i årstiderna och var beroende av vädret, på ett helt annat sätt än vad vi är idag för att klara sitt liv och levebröd, hade bara sin egen förmåga att lita till. De lärde sig naturens tecken och respekterade dem. För dem betydde en gul solnedgång att nu blir det regn, om svalorna flög högt betydde det något liksom om det var mycket rönnbär ett år.

Idag litar vi på SMHI, yr.no eller vad det nu är för väderprognoser vi tittar på. Och hur rätt gissar de? Vi kanske ska damma av gamla bondepraktikan igen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla