måndag 15 november 2010

Hallen

sakta men säkert växer vår nya hall fram. Nu är panelen klar och väggarna målade. Hatthyllan och skohyllan är uppsatta. Nu ska garderoben tapetseras med en fin tapet full av "jag älskar dig" på massor av språk. Och jag ska hitta mitt rosa draperi som har gömt sig någonstans i huset. Har redan letat på alla ställen jag kan komma på så jag få ta ett varv till.

Det blir, förutom det rosa draperiet om jag hittar det, en grå hall. Ljusgrått tak och panel och lite mer rå betonggrå på väggarna.

Varför grått? För att jag tycker det är vackert och ger ett lugnt intryck. Om man slår upp vad grått står för så hittar man det här:

Den grå färgen neutraliserar sin omgivning och andra färger. Den kan vara destruktivt. Ljusa nyanser på väg mot silver visar på uppvaknade förmågor till upplysning, intuition och kreativa föreställningar. Mörkgrå nyanser kan visa på psykisk obalans eller ett behov att aldrig lämna en uppgift ogjord. Mycket grått kan indikera egenskaper så som hemlighetsfull och något av en ensamvarg. Enlig gammal tradition förknippades grått med visdom.

Det där med visdom, intuition, upplysning och krativitet låter bra. Det andra får jag försöka balansera upp med andra färger, typ rosa. Och varför inte lila:

Lila är sätet för vår andlighet, beskydd, medial kommunikation. Färgen ger ett inre lugn och healing. Lila driver bort missunnsamhet och svartsjuka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla