tisdag 13 december 2011

All kommunikaton sker på

mottagarens villkor. Det betyder i klarspråk att man inte kan säga:

-Du missförstår mig. Istället bör man nog säga - Då har jag inte uttryckt mig tillräckligt bra/väl/tydligt.

Det är lätt att tro att alla förstår hur man tänker. Att mitt sätt att tänka är rätt och normgivande. Att alla förstår vad jag säger. Men självklart är det inte så. Kommunikation är bland det svåraste som finns. Dålig kommunikation kan skapa skilsmässor, ovänskap, tjafs på arbetsplatser och till och med krig. Ändå betraktas vi som arbetar som informatörer/kommunikatörer sällan som en viktig resurs för ett företag eller i samhället. Det där med kommunikation - det "kan" ju alla. Precis som marknadsföring. Det kan också alla. I alla fall tycker de flesta något och tror därmed att de är proffs.

Det är liksom vedertaget att folk ska få ha åsikter, utan att vara sakkunniga, när det gäller dessa ämnen. Samma personer som inte skulle komma på tanken att ifrågasätta exempelvis ett boksluts innehåll, en läkares diagnos eller en brandmans insats.

Märkligt och irriterande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla