tisdag 20 december 2011

Gästbloggare: Att tänka på sig själv eller andra

Idag är det min yngsta dotter L som gästbloggar här hos mig:

Att tänka på sig själv eller andra...

För ett tag sedan var jag och min man i Stockholm en helg, middag och teater var några aktiviteter bland många fler. När vi satt på tåget hem konstaterade jag att vi hade bränt 6000:- på en helg!!!

Detta fick mig att bli förundrad över hur en del tänker kring pengar och deras värde. Jag brukar få höra av ganska många att jag skänker så mycket pengar till olika välgörenhetsprojekt, min familj är SOS-faddrar, världsföräldrar via Unicef, med i postkodlotteriet, samt att jag varje månad skänker pengar till Rädda barnen, cancerfonden och Erikshjälpen (tror jag fick med alla:-)) Totalt handlar det om mellan 700-1000 per månad. Jämför då detta med att bränna 6000 :- på en helg, på helt oviktiga saker! Är det fortfarande mycket pengar?

Min dotter har ärvt min "skänkarådra" tror jag:-) För ett tag sen fick hon 20 kr av sin farfar att köpa lördagsgodis för... När vi kom ner till Ica stod det en tjej med en bössa och samlade in pengar till Rädda barnen. Utan minsta tvekan la min dotter sin 20 lapp i bössan, istället för att handla till sig själv! Stolt mamma kan jag säga!!

Så i jul har jag gjort som så att till alla som inte önskar sig något, men man ändå vill ge en klapp till, får ett "värdebevis" på att jag skänkt pengar i deras namn, till olika stiftelser. För det är ju tanken som räknas, eller hur?

Så med dessa ord vill jag önska er alla en god, givmild jul!

1 kommentar:

  1. Stockholm är dyrt...
    Vi var i Malaga 4 pers. i en vecka och det kostade ca 3500 kr/pers.
    Inkl.flyg,hotell,mat,dryck,hyrbil och bensin samt biltransport t/r flygplats och långtidsparkering.
    Bilturen i Sverige och långtidsparkeringen var dyrare än bilhyra plus bensin i Spanien. Och bilresorna på bägge ställena var femhundra kronor dyrare än flyget. Är det vettigt?

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla