fredag 16 december 2011

I blåsväder

"En sjöman ber inte om medvind, han lär sig segla". Ja, så kan man säga för att peppa någon annan eller sig själv. Samtidigt lägger man då väldigt mycket skuld och ansvar på den som är utsatt. Utan att den personen för den skull är ett "offer" eller martyr. Man kan istället uttrycka sig så här, vilket jag tycker känns bättre:

"Det finns två sätt att visa sin styrka. Det enda är att trycka ner, det andra att dra upp."
Booker T. Washington
citat Booker T Washington
Eftersom jag hamnat i ett läge där det visas styrka mot mig på det negativa sättet så blir jag mer och mer övertygad om följande citat ska vägleda mig från och med nu:

"En del människor tror att hålla ut gör en stark, men ibland är det att släppa taget." (citat Goethe)

Nu vill jag ha medvind. Jag beställer härmed medvind eftersom jag ganska länge, i vissa situatione, har testat motvind  Det funkar inte så bra för mig, jag blir bara ledsen, trött och sliten. Släppa taget, bara fara dit vindarna för, utan att förtvivlat försöka styra i de höga vågorna hela tiden.

I praktiken innebär det bland annat att försöka att inte bli ledsen av elakheter eller när någon använder mig som slagpåse för att få ut sin egen frustration. Det räcker nu.

4 kommentarer:

  1. Orkar du säga ifrån????
    Jag fick också släppa....för att jag inte orkade. Funderar på din hälsa, om den gör att du hamnat i din situation, så var det för mig fast jag inte förstod det då....

    SvaraRadera
  2. Ok. Jag hade också medhåll från mina kollegor men fick byta jobb ändå....

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas verkligen att jag hittar något annat jobb.

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas verkligen att jag hittar något annat jobb.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla