onsdag 28 december 2011

Ledighetsslappheten har satt in

när jag är ledig mer än två dagar, som den "normala" lördag-söndagsledigheten, så kommer jag rätt snabbt in i slapphetens land. Dagarna kommer och går och jag gör egentligen inte ett dugg. Har massor av planer vad jag borde göra men sen blir det för det mesta ingenting.

Känns rätt skönt faktiskt! I vanliga fall har jag mer än fullt upp, känns som nästan varje timme på dygnet är uppbokad på ett eller annat sätt. Därför njuter jag av att göra ingenting. Jag är tacksam för att jag kan koppla av, det har inte alltid varit självklart för mig, som är fostrad att vara en prestationsmänniska.

Helt sysslolös är jag förstås inte, men det känns så. Idag har jag till exempel lagat sushi (för första gången), som jag bjöd min vän K på. Hon var snäll och sa att den var god, fast den var så ful! Förstår att det krävs flera år att lära sig bli en bra sushikock:-). Jag läste receptet noga, vilket är mycket ovanligt när det gäller mig, men lyckades ändå göra bakvänt. Hade tänkt att sjögräset skulle vara på insidan, som jag tycker är godast, men det blev på utsidan. Makirullarna höll inte ihop så bra, utan delar av innehållet ramlade ut. Hade nog varit enklast att äta dem med sked, pinnar var inte att tänka på så det fick bli med fingrarna. Kul att testa i alla fall. Till nästa gång vet jag hur jag inte ska göra. Glömde ta fram kameran så ni får lita på mitt ord - de var fula. Men goda:-)

3 kommentarer:

  1. Visst är det skönt att bara vara ibland...inga krav och måsten....ha det så gott, kram

    SvaraRadera
  2. Skön avkoppling är viktig för själen. Jag tycker att du är duktig som försöker dig på sushi :) Kram!

    SvaraRadera
  3. Ok, jag tror dig! Men all mat är ju inte vacker heller... allrahelst inte i "snuskburken", (matlådan ) :)
    kram
    Marie

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla