fredag 23 december 2011

Julefrid...?

maken och jag var en runda i grannstaden i förmiddags. Vi brukar åka dit dagen före julafton för att strosa runt lite, köpa några sista-minuten-klappar, äta något gott och kanske ta en fika. Det är vårt sätt att i lugn och ro skapa julstämning och att koppla av innan julafton. Tyvärr såg jag flera exempel på par som inte hade någon julefrid. Flera män som offentligt stod och skällde på sina fruar. Känns olustigt att bevittna.

Sen åkte vi ut en sväng till stormarknaden för att handla några småsaker till julbordet. Det var knökfullt på parkeringen så vi ställde oss längst bort från varuhuset. Under tiden vi gick mot entrén höll jag på att bli påkörd två gånger - inne på parkeringen! Jag har en klarröd jacka, är 178 cm lång och överviktig, så nog syns jag. Men de flesta bilförarna verkade helt blockerade av att hitta en parkeringsplats, så de varken hörde eller såg. Livsfarligt!

Julefrid, ja det är frågan. Undrar ibland varför vi människor jagar runt så otroligt mycket i jakten på det perfekta livet. Handeln slår rekord på rekord i försäljningssiffror. Blir vi verkligen lyckligare av saker?

Inför julen tänker jag på alla de som utsätts för våld inom familjen. Många gånger ökar våldet under helgerna, förmodligen både på grund av mer alkohol, stress av alla förväntningar, ekonomiska problem och att vi för har tid att umgås, vilket inte är så vanligt.

Jag önskar verkligen julefrid åt alla!

2 kommentarer:

  1. Hej Ulla!

    Håller med dig! Hoppas ni får en riktig fin jul!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Jag var ute en sväng idag också och det var kaos.....hoppas ni får det lugnt i helgerna.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla