måndag 16 januari 2012

85-årig världsmästare

hörde en radiointervju med världsmästaren i höjdhopp, åldersgrupp 85 - 90 år. Han lät inte en dag äldre än 65. Det nya rekordet, som han hade tagit från en österrikare, lyder på 120 cm. -Låter inte mycket men det är mycket i min ålder, sa han.

-Är du i toppform nu, undrade den kvinnliga reportern. -Nej, svarade han. Jag kommer att toppa i påsk, då är det VM i Finland. Då ska jag försöka höja några centimeter, men du ska veta att varje centimeter är mycket när man är 85.

Sen frågade hon om han fått många gratulationer. -Jajamen, sa han. Alla mina Facebookvänner har hört av sig och så några tidningar förstås. Det är så bra med Facebook för där kan man hålla sig uppdaterad om tävlingar och annat, sa denne obeskrivligt pigge 85-åring.

UNDERBART säger jag! Han håller igång både kropp och hjärna! Måste erkänna att jag är tveksam om jag klarar att hoppa 120 cm....

Här är ett klipp med en annan veteran som också håller sig i trim trots sin höga ålder, tänk vad träning och lite jäklar-annamma kan göra. En sann förebild för oss alla, tycker jag!

Kolla intervjun med veteranen

6 kommentarer:

  1. 120 cm??!! Oj. Jag klarar kanske, med tom mage, högst 20 cm...

    En del människor får verkligen åldras frisk och stark. Men det är klart, han har nog inte fått det, han har gjort det.Skapat det mycket själv och säkert bra ärvda gener.

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  2. Tre Tanter instämmer....underbart!!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hihi... bra jobbat av den gamle farbrorn.
    Själv skulle jag kanske klara hälften... kanske... :)

    SvaraRadera
  4. Jag vet att jag hade rivit....tror aldrig jag har hoppat 120 cm stannade nog runt 100 cm när jag var på topp (fniss).

    SvaraRadera
  5. Underbart...:) har varit hos en annan pigging, min moder som fyller 82 idag, snygg, smal och ärtig, ser ut att vara omkring 65, otroligt, hoppas jag ärvt dom generna, kram

    SvaraRadera
  6. Krut gubbe låter det som..ska kolla in länken sen ;) kram Jessica

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla