tisdag 3 januari 2012

Feng Shui:ar

ibland känns det som vi har alldeles för många saker framme. Ändå tror jag att vi har färre än många andra eftersom jag inte är så förtjust i prydnadssaker.

Kanske är det för att det är ett nytt år, eller för att jag är ledig - jag vet inte - men jag har kommit igång med att "rensa i röran" litegrann. Jag är till 100% övertygad om att Feng Shui är en lära som fungerar och som är bra för oss människor. I alla fall för mig;-).

Jag har sedan många år tänkt i den läran när jag möblerat här hemma, även om jag inte följer den exakt. Vår säng står exempelvis på ett Feng Shui korrekt sätt. Vår hall känns lugn, precis som det ska vara enligt F S. (eller vad tycker ni?)



Har ni tänkt på hur annorlunda det kan kännas när man kommer till olika hem/hus? I vissa känner man direkt ett lugn, i andra känner man sig stressad, nedstämd eller får andra negativa känslor. Och man kanske inte alltid förstår varför. Jag tror det är miljön som påverkar.

Idag har jag städat bland böcker. En hel sopsäck har åkt ut. Vet att det finns de som aldrig skulle slänga en bok, men det bekommer mig inte ett dugg att göra det. Det finns vissa böcker som jag troligen aldrig kommer att slänga, men de flesta kan man utan tveka slänga när man läst dem.

"tak-bokyllan" i sovrummet
Samma sak med prylar. De flesta kan man ge bort, lämna till loppis eller slänga, med några få undantag. Så det är inte problemet för mig. Mitt problem är att komma igång och verkligen göra det. Nu har jag i alla fall börjat så smått och det känns bra. De här sakerna ska jag dock behålla:-)

Trevåningsfatet har varit fullt med julgodis fram till idag, då åkte allt godis ut.

Gillar silver/fattigmanssilver

Kryddor på köksön

Ett "altare" på min sekretär

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla