onsdag 18 januari 2012

Jag skulle inte vilja vara politiker

för jag är inte hårdhudad nog. Jag kan inte smutskasta folk och göra bort dem offentligt. Jag har inga skandaler att dölja men vad vet man som kommer att räknas som en blunder när media eller politiska motståndare rotar i mitt liv? Någon gång har jag säkert felat eller varit omoralisk precis som de flesta av oss har. Vi vill inte längre ha människor som politiker - vi vill ha felfria åsiktsmaskiner.

Nej, jag är ingen hårdhudad typ och jag vet att jag skulle bli ledsen och ta illa vid mig av personliga påhopp om hur jag ser ut, hur jag går eller vad man nu kan komma på att gyckla mig för. Man måste, som politiker, komma ihåg exakt vad man säger i exakt varje ögonblick för allt dokumenteras idag och kan användas emot dig om du inte riktigt minns. Vem i hela friden har ett sådant superminne? Om TV spelade in mig under några dagar skulle jag säkert säga emot mig själv mer än en gång.............

Förmodar att jag har min barndom att tacka för detta, på den tiden sa man inte mobbing utan hackkycling. Om man inte följer med flocken så är man annorlunda. Man passar inte in. Då är det lätt att bli utsatt.

Jag har stor respekt för de som faktiskt orkar med att vara politiker på toppnivå med tanke på att de faktiskt råkar ut för personliga hot utöver massmedias och vi medborgares mycket stränga och oförsonliga ögon.

Och med detta så säger jag inte att jag accepterar de som utnyttjar sin ställning eller försöker fiffla! Det jag vill säga är att vi har enorma krav, vi medborgare. Frågan är vem som kommer att kunna leva upp till dem i framtiden.

3 kommentarer:

  1. Jag skulle aldrig aldrig vilja vara i en offentlig position. Alltid se sig om och alltid passa sig för vad man säger för allt förvrids och blir till osanning. Och tänk alla galningar som finns som kan göra vad som helst. Att aldrig få vara anonym. Nej det skulle vara förödande för mig.

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  2. Nej politiker är nog inget lätt jobb, att alltid hamna i blåsväder, vare sig du gör rätt eller fel, för det är ju alltid rätt eller fel beroende på ur vilket perspektiv man ser det. Att dessutom i stridens hetta, d.v.s. i debatter ha alla fakta, siffror och händelser i huvudet för att framstå som trovärdig...

    Ha en fin torsdag!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  3. Nej, fy vilket slitigt jobb. Man måste verkligen respektera dem för att de orkar. Kram!

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla