torsdag 26 januari 2012

Dragkamp om elever

läser i tidningen att det är tufft för gymnasieskolorna som nu är (för) många och då måste de konkurrera om att få elever. En massa pengar går till marknadsföring, istället för att användas för förbättra skolan. Tja, så blir det ju när man släpper loss konkurrensen. I tidningen kan man fylla i en enkät vad man tycker om marknadsföringen. Mer än 63% tycker inte att marknadsföringen ska finnas alls.

Hur tänker de då? Det är alltså en fri marknad - kommunal skola eller privat skola. Du/dina barn ska välja, och precis som all annan konkurrensutsatt verksamhet så behövs en del marknadsföring för att profilera sig.

Ungefär som om ICA och Konsum inte skulle hålla på med marknadföring, eftersom alla ändå vet att de finns. Den ena är ju "kommunal" ("kooperativ") och den andra är fria handlare. I och för sig skulle det vara skönt med tv utan reklam och postlådan tom på reklamblad men men......

Så länge vi har valt formen fri konkurrens även inom skolan får vi nog acceptera marknadsföring....och sluta gnälla. För min egen del hade jag hellre sett att pengarna gått till skolans verksamhet, trots att jag arbetar med marknadsföring..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla