tisdag 22 juni 2010

Det goda exemplet

Jag tror mer på belöning än kritik, på att alla presterar bättre med beröm. Så därför tycker jag om "goda exempel". Som idag när jag skulle ner på stan ett kort ärende och märker att min handväska gått sönder. Niten som höll fast axelremmen hade lossnat.

Rusade in på KappAhl, där jag köpt väskan för någon månad sen. Ingen dyr väska, men rätt fin att ha i sommar. Fram till kassan och förklarade vad som hänt. -Du kan hämta en ny där borta på hyllan så ska jag bara kolla artikelnumret, svarade den pigga kassörskan. -Men jag har inget kvitto, sa jag. (Jag sparar nämligen aldrig på såna kvitton). -Nej, men jag ser ju vad som hänt, sa hon bara lugnt.

När jag skulle hämta en ny så såg jag att den fanns i en annan färg.
-Är det ok om jag byter färg, ropade jag. "Självklart kan du göra det", svarade hon.

Och sen behövde jag bara signera returkvittot, flytta över alla mina prylar och gå ut ur butiken glatt leende. Jag hade inte bara blivit väl bemött utan även fått en ny väska i en annan färg.

Heder åt företag som gör det så lätt att reklamera. Som ger sin personal mandat att lösa problemen direkt. Då kommer i alla fall jag tillbaka och handlar fler gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla