onsdag 2 juni 2010

Glass i solen



Vad smakar bättre än en glass i solen? Hann med att sitta på en soffa utanför stationen i Malmö och njuta av en glass i värmen innan tåget gick hem till Småland igen. (dock inte en lika fin glass som den på bilden).

Nu har jag packat ryggsäcken inför morgondagens Stockholmsresa. Ja, just det. Ryggsäcken. Inte jätteväskan! Det är märkligt att jag alltid ska drabbas av pack-ångest när jag ska ut och resa. Jag tar alltid med mig för mycket. Visserligen får jag själv släpa på resväskan och med tanke på det är det märkligt att jag aldrig lär mig hur mycket som behövs. -Tänk om jag spiller, tänker jag. Bäst att ha nåt att byta med. -Eller om dragkedjan i byxorna går sönder. Ska jag sitta där och visa trosorna då? Bäst att packa ner en lång tröja för säkerhets skull, en som går ner över både baken och musen. OCH ett par extra långbyxor. För det finns ju inga affärer dit jag oftast reser....(*ironi). Helst skulle jag vilja packa ner min tempurmadrass också men där går till och med min gräns eftersom jag har försökt och kommit fram till att den är för tung att släpa på.

Men idag har jag tagit packexamen med glans! Allt fick plats i en ryggsäck. Nej, ingen sådan jättestor som tågluffarna har och som man kan packa ner både valpen, mamma och kläderna i. Bara en liten en...Nu stundar en ny pack-vår för mig, effektiv som bara den! Aldrig mer hela sängen full av kläder och skor och den största väskan redan fullproppad. Inga mer tankar att jag borde nog packat ner de där skorna också. Skor väger nämligen bly! Och jag kan lätt packa ner 4 par för två dagars resa. Trots att det oftast redan är fotriktiga skor jag har på mig. Som är sköna.

Nu gör jag som Stig Ohlin; "Jag tror, jag tror på sommaren, Jag tror, jag tror på sol igen. Jag pyntar mig i blå kravatt, och hälsar dig med blommig hatt.
Jag tror på dröm om sommarhus, med täppa och med lindars sus
En speleman med sin fiol och luften fylld av kaprifol."


Varma hälsningar
Ulla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla