onsdag 2 juni 2010

Reser söderut


Den tidiga morgonen bjuder på underbart sommarväder och det är min kompensation för att jag fick stiga upp så tidigt idag. Ska med tåget till Malmö om en stund. Malmö som är min mormor och farmors stad. Fast ingen av dem finns längre i livet. Mormor minns jag inte så mycket av, hon var över 70 år när jag föddes.

Men min farmor har jag tillbringat mycket tid tillsammans med. Hon hade blivit änka efter min farfar några år innan jag föddes och förlusten efter Oskar kom hon aldrig över, tror jag. Hennes största intresse när jag var liten var att gå runt på kyrkogårdar med mig och kolla på gravstenar. Nu efteråt inser jag att det nog var lite udda för en 5-åring;-)

Hon var slaktardotter från Skurup och hade haft en rätt tuff barndom men blev expert på kött förstås. Redan då, när jag var barn, kunde farmor säga om en bit kött som hon fick i sin hand: den där grisen har de inte varit snälla mot, den har de sparkat. Så långt före sin tid hon var, hon hade nog älskat att höra Marit Poulsen prata om "glada grisar", tror jag.

Morgonhälsningar
från Ulla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla