tisdag 15 juni 2010

Mobiltelefonstrul


Förstår inte vad det är med mig och mobiltelefoner. Vi är nog helt enkelt inte kompatibla. Jo, gamla vanliga modeller funkar jättebra. En sån har jag privat. Mest för att slippa dela upp telefonräkningen på jobbet mellan privat o jobb.

Så i jobbet har jag en mobil för att vara nåbar på alla tänkbara sätt. Hade en Ericson Xperia tidgare, men den var bra till allt utom att ringa med. Och jag har som baskrav att en mobil ska gå att ringa med. Sen vill jag kunna synka min kalender och läsa e-post. Någon gång kanske surfa in på FB. Med det är jag sååå nöjd.

Eftersom den inte gick att ringa på, det var inget fel på den, men det var supersvårt att hitta svarsknappen - skratta inte - kolla själv på den modellen, så fick jag en annan telefon. En Xperia 2. Man skulle ju kunna tro att man hade någon nytta av att ha haft föregångaren, men icke. Inte det minsta är sig likt. Jo, det är lättare att svara när det ringer, men resten. Iiisch!

Jag har lyckats ställa in tangentbordet på skärmen så att det är tre bokstäver per knapp. Vet inte hur jag ändrar tillbaka, eller hur jag skriver för att få den bokstav jag vill ha. Hjälper inte med någon av de metoder jag försökt, och det är många. Suck...Numera medföljer inte heller någon manual. Man ska på instinkt veta hur man gör.

Min mamma alltid vägrat befatta sig med krångliga elektroniska manicker. Hon hade en gammal räknemaskin med vev långt efter de digitala kommit ut och hon rör i princip aldrig en dator, vilket innebär att jag inte fått några datorkunskaper via bröstmjölken. Förresten så fick jag ingen bröstmjölk, jag är uppfödd med nappflaska.

Jag får väl sätta mig tillsammans med pensionärerna och gå en grundkurs i mobilkunskap. Önskar mig en telefon som jag kan prata med och tala om vad den ska göra så slipper jag att trycka och peka på skärmen. Då kan jag skicka sms utan att titta och säga åt den när den ska väcka mig eller uppdatera min FB status.

Det ironiska är att jag valde den (krångligare) modell som IT avdelningen lovat att ha support på, just för att jag vet att jag är i behov av support då och då. Två veckor senare meddelar IT avdelningen att vi får ha vilken telefon vi vill under en viss prislapp, för de tänker ändå inte ge support på mobiltelefoner. Jag känner mig lurad. Och jag vet att jag låter som "Häxan Surtant! Men jag tycker inte det är kul att hålla på med en massa finesser som jag faktiskt inte alls behöver och som bara försvårar mitt jobb istället för att förenkla det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla