tisdag 8 juni 2010

Tur med vädret, studentkalas och djupa tankar

Säger som i filmen "vi hade ialla fall tur med vädret". Idag blev det uppehållsväder och nästan sol när vi skulle ta utomhusbilderna i slottsmiljön. Förutom att myggen höll på att äta upp oss så blev resultatet jättebra! Vilka talanger mina jobbarkompisar är, de är mer proffsiga än den mest proffsiga supermodellen.

Lagom till inomhusbilden i barnkammaren, där vår VD läser sagor för barnen, så mulnade det på rejält. Så det blev önskeväder för mig!

Ikväll har vi varit på studentuppvaktning, som halva Sveriges befolkning också varit antar jag. Men inte på samma kalas förstås:-). Det här var en lycklig kille som både fått jobb med början på måndag och stipende för skolans bästa projektarbete. Jag tycker det är så härligt att se alla dessa glada unga studenter. Önskar dem verkligen framgång i livet. Det är säkert inte lätt att vara ung idag och ha svårt att få jobb i den allt mer hårdnande konkurrensen. Minns mitt första "riktiga" jobb som var på kontor. Var på arbetsförmedlingen som gav mig en lapp med ett namn på och sa att jag skulle gå till företag X och fråga efter den personen för de behövde en flicka på kontoret. Jag gick dit och så var jobbet mitt. Fullt så enkelt är det ju inte idag. Att bara synas bland 100-tals ansökningar är en bedrift. Sen gå på intervjuer och tester för att mätas och vägas mot alla andra, då krävs självförtroende.

Men - att ta med sig sina föräldrar på intervjun som vissa tydligen gör- där går gränsen. De föräldrar som vägrar släppa taget, ja för mig handlar det om det och inte om att hjälpa, borde ta sig en funderare. Jag tycker det viktigaste är att ge barnen en stabil grund att stå på så att de kan ta hand om sig själva. Sen finns man där i bakgrunden och stöttar om det behövs. När det behövs. Men att försöka ta över och styra barnens liv även när de är vuxna, det känns inte sunt. Då är det betydligt bättre att vidga sina egna vyer och exempelvis skaffa sig en hobby så man kan ge barnen lite utrymme att få pröva sina vingar. För det ligger på föräldrarna att "knuffa barnen ur boet". Och att låta dem få drömma sina egna drömmar. Inte mina drömmar, dem får jag själv förverkliga.

Hälsar
Ulla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla