söndag 13 juni 2010

Rotsystemet


eller om vi ska kalla det våra rötter, blir viktigare och viktigare ju äldre man blir tror jag. Var på släktträff igår på min mammas sida. Det är bara mamma kvar av de gamle. Min kusin och hennes familj hade ordnat det så fint för oss alla. Massor av god mat och trevligt umgänge. Även om vi inte träffas så ofta, mest på grund av avståndet mellan oss och då menar jag sträckan i mil inte mentalt, så har vi alltid mycket att prata om. Vi har vår gemensamma historia och det känns tryggt på något sätt.

Ändå märker vi vad olika vi upplevt våra föräldrar beroende på vems perspektiv det är. Och vi har alla fått olika bitar av vår släkts historia beroende vems förälder som berättat. Nu har vi bestämt att ha en kusinträff och gå igenom alla gamla foton för att se om vi kan minnas tillsammans och få en helhet.

Konstaterade också att grå starr är en sjukdom som går i släkten, den vill jag inte ha. Jag avskyr när någon petar i mina ögon.

Nu har jag precis lagt nästa generation, två av mina små barnbarn som ska sova över här inatt. Fick förmaningar från deras mor innan hon gav sig iväg men jag lyckades förstås blanda ihop dem när det var dags för sängen. Så nu tror jag att den lilla sover i morgondagens klädbyte, för när vi hade tagit på henne det som jag trodde var pyjamasen (rosa byxor och en rosarandig tröja) och borstat de 5 eller 6 tänder hon har och gick in till sängen - då hängde det en pyjamas på kanten där.....Så hon får väl ha den på sig imorgon istället, hahaha!

Min vän K och jag har turistat i vår hembygd idag. Vi hann med fem olika ställen inklusive fika. Finns massor av små caféer och "prylbutiker" i närheten där man både kan njuta av gott fikabröd och handla fina saker till hemmet om man vill. Och det har inte regnat idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla