onsdag 15 februari 2012

"Ful"-kultur

är inte detsamma som finkultur, som anses vara lite mer bildade eller värdefulla än andra kulturella uttryck. (om nu något är finare än något annat) Vi konstaterade i vår lilla bokcirkel att vi nog håller på med "fulkultur" i så fall:-).

Vi är ett litet gäng som träffas ungefär var 6:e vecka för att prata böcker utan någon speciell struktur. Ibland bestämmer vi oss för att läsa samma bok för att prata om den nästa gång, ibland läser vi samma författare men olika titlar och ibland precis det man vill. Vi delar generöst med oss av de böcker vi läst, både genom att berätta om dem men också genom att faktiskt lämna över boken till någon annan som vill läsa. Det händer att vi går på föreläsningar med olika författare, alltid lika spännande att möta människan bakom boken.

Men vi är inte särskilt "djupa" i vårt läsande någon av oss. Vi läser för att vi tycker det är roligt. Inte direkt några Nobelpristagare men väldigt blandat. Det är skönt för när vi träffas är vi samma nivå, vilket gör det trevligt och givande att umgås.

Porto Francos väktarePå kvällens möte tipsade jag de andra om en bok som jag nyss läst, av en författare som jag inte hört talas om tidigare. Den går under genren deckare, men jag tycker mer man kan kalla den för ett drama. Läsvärd!

2 kommentarer:

  1. Gomorron
    Trevligt med en bokcirkel. Jag har läst två böcker av Rosman, den här är säkert nyare. Bra tips för jag gillade dom två första. Och det är nog bara i min header det är vår, minus 10 har vi nu.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Boktips är alltid välkommet, tack!

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla