tisdag 28 februari 2012

Social seating

betyder precis vad det låter som: social placering. Det är flygbolaget KLM som börjat med detta. När man checkar in via nätet och uppger sin Facebookprofil så letar systemet upp en person med samma intressen som man själv har. Och så placeras man jämte henne/honom under resan och får då förhoppningsvis det trevligt tillsammans. Med den nya tekniken kan man göra det mesta, på gott och ont.

Man lär sig så mycket hela tiden, eller hur! Visste ni att för ca 100 år sedan betraktades rosa som en typisk manlig färg och kvinnas färg var blått, Jungfru Maria-blått. Någonstans däremellan så blev det alltså precis tvärtom. Intressant. Det som betraktades som manligt då betraktas som ljuvt och kvinnligt idag.

På ett modevaruhus i Holland använder man en manlig modell för att visa upp push-up-bh:ar. Han hade en tajt klänning på sig och syftet var tydligen för att visa hur bra vadderad den är.....Har även hört att det är män som är modeller för strumpbyxor. Ni vet, när man ser bara ett strumbyxklätt ben på en bild, då är det inte ett kvinnoben utan ett mans-ben. För män har smalare ben och smalare lår. Hur sjukt är inte det idealet.....Mäns ben ska vara kvinnoidelet. Tror att vi kvinnor måste börja stå upp för oss själva och hur vi ser ut!

Appropå män i kvinnokläder. Har läst om en hel del transor på senaste tiden, många är väldigt öppna med detta och det är helt ok med mig. Man måste få vara den man är, fullt ut. Det jag däremot inte förstår är varför tidningarna skriver HON om honom. Även om han är utklädd till kvinna är han fortfarande en man i mina ögon. Eller? Någonstans stod det att var 10:e svensk är transvestit. hur räknar man ut det? I den summan antar jag att även kvinnor i manskläder räknas in. Men vilka manskläder gäller det i så fall? De flesta tjejer jag känner har både långbyxor och kavaj. Ibland har de till och med slips. Men de kallar sig inte för han, trots det. Så vilka kvinnor är transvestiter och vilka kläder har de? Jag är intresserad av att få veta mer, men har aldrig läst en enda artikel om en kvinna som "klär ut" sig till man. Även här är normen annorlunda för män än för kvinnor. Märkligt.    Det var dagens "blandade tankar":-)

detta "stenhjärtat" hittade jag en semester i Torekov

3 kommentarer:

  1. Hade precis samma tankar härom dagen. Tänkte på alla kvinnor som klär sig mycket typiskt manligt och beter sig också så. Funderade på vad de kallas. :)

    SvaraRadera
  2. Det var kloka och blandade tankar! Var får du allt ifrån, gör du research till dina inlägg? ;)

    Det där med flyget kan ju som sagt vara på gott eller ont. Personligen tycker jag att det börjar gå för långt. Jag finns på fb, men jag är ganska anonym. Så jag vore nog lite svårplacerad. Men det är klart...ålder, status, kön och bostadsort finns ju :/
    Borde kanske gå ur...

    Jag känner till en man som klär sig i kvinnokläder ibland. Det är en han, även när han ser ut som en hon:) Han vill inte byta kön, varken för stunden eller permanent.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Tur att jag inte facebookar.....det kan vara kul att träffa sin motsats också :)

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla