onsdag 1 februari 2012

Osynlig

det finns alltför många sätt att förminska en annan människa och försöka ta makten över denne. En del av sättet ingår i de så kallade härskarteknikerna. För dem som inte hört talas om dem så  är de fem härskartekniker som Berit Ås identifierat följande:  (Berit Ås är tidigare professor i socialpsykologi.)

Osynliggörande,  förlöjligande, undanhållande av information, dubbelbestraffning och påförande av skuld och skam.


Just nu är jag utsatt för de flesta av dessa. Men eftersom jag är medveten om att dessa tekniker finns och hur de fungerar så känns det mer som jag bara ska "vänta ut" de som håller på så där. Känner mig rätt trygg i mig själv och vad jag kan och inte kan. Och hur jag är - och inte är. Mitt sätt retar en del och gillas av andra. Jag är fullt på det klara över att alla inte tycker om mig för den jag är. Men jag vet också att tillräckligt många faktiskt gör det. Det är de personerna som är de viktiga för mig!


Vi har ett underbart väder nu tycker jag - har säkert sagt det innan - men jag trivs med kyla och snö, blå himmel och sol. Idag var det nästan ljust när jag körde till jobbet, vilken underbar känsla!

5 kommentarer:

  1. Jag tycker det verkar fruktansvärt att du är drabbad av flera av dem....Det är ju hemskt :(

    Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är väl förmodligen ett hot mot någon, på något sätt. Vet inte varför men det är min teori.

      Radera
  2. Det är hemskt att bli utsatt för sådant, det är mobbning anser jag. Man måste ha energi för att orka med det....

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas att du är så stark i dig själv som du säger. Alla kan som sagt inte älska alla, men det är ingen ursäkt för att bete sig illa och sårande. Så många elaka människor det finns! Fortsätt bara att vara du:)(alltid retar det någon :))
    Jag har funderat över en sak i din blogg! Du skriver om bantning och viktminskning....men du är ju så smal och fin?? Betyder det att du har lyckats?
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Det var ju ett tag sedan härkarteknikerna "synliggjordes" ändå är de fotfarande lika vanliga. När man är medveten om dem kan man se på sin omgivning med nya ögon.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla