torsdag 23 februari 2012

Järnladyn

.
Järnladynhar varit på bio med min goda vän K ikväll. Vi såg filmen om Margaret Tathcher, Järnladyn. Måste erkänna att jag inte har haft så bra koll på hennes liv. Vet förstås att hon var premiärminister i England och hade en stark vilja och hårda nypor, men att hon också lyckades bra med den ekonomiska politiken ett tag. Hon framställdes som ganska känslokall i filmen, och faktiskt också som en dålig mor. Kan det bero på att hon är kvinna och inte följde den gängse normen..... ? Filmens handling var inte så märkvärdig, bitvis till och med lite rörig eftersom hennes döde man hade en ganska stor roll trots att han var död. Men behållningen var förstås Meryl Streep!

En skådespelare som jag beundrar! Hon är magnifik i vilken roll som helst, enligt mig en av världens bästa. Jag njuter varenda minut!

Det gjorde jag även igår när jag och min vän P tog en lång "prat-fika" på ett nyöppnat café. Där fanns breda soffor, sköna fåtöljer och gott fika. Vi satte oss förstås jämte varann i soffan och myste. Inte så ofta vi träffas numera, så vi har alltid mycket att prata om. P är en person som jag litar på till 100%. Hon har ställt upp för mig på ett sätt som bara en riktigt äkta vän gör. 
 

bilden lånad från internet.

7 kommentarer:

  1. Delar din beundran för Meryl Streep. Hon är otroligt begåvad. Och vilken genuin utstrålning hon har!
    Om Thatcher vet jag ungefär detsamma som du, att hon var en stenhård politiker, men inget om privatpersonen.
    Har också en sådan ärlig och pålitlig kompis som jag litar blint på. Det är verkligen en förmån i livet:)Vi satt också och samtalade över en kopp kaffe idag:)
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Gillade aldrig henne.....Falklandsdskriget och allt annat. Men kan tänka mig att se filmen ändå...

    SvaraRadera
  3. Jag vill gärna se filmen, men väntar nog tills den kommer på DVD. Härligt med prat-fika, det finns alltid något som behöver diskuteras med en god vän. Kram!

    SvaraRadera
  4. Just den filmen hade jag tänkt hoppa över och se,
    men jag gillar ju Meryl Streep. Hennes roll i
    Mama Mia är oförglömlig.
    Ha en fin helg
    Varm kram
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  5. Eftersom jag var mycket i England under Margaret Thatchers tid vid makten har jag en rätt bra bild av henne. Att hon var stenhård är ingen överdrift. Det finns säkert de som kan hävda att hon ryckte upp England ekonomiskt, men detta skedde med oerhört tuffa medel, som chocksänkning av minilönerna osv. Och när hennes popularitet dalade satte hon igång Falklandskriget. Jag var också i London över nyår, när filmen hade premiär där. Flera journalister som följt henne diskuterade filmen och var eniga om två saker: A I filmen framställs hon som om hon har lite humor, det har hon inte. B Man borde väntat med att göra filmen till efter hennes död. Slutligen håller jag med dig om att Maryl Streep är helt fantastik!
    Trevlig helg!
    Maria

    SvaraRadera
  6. Jag har inte sett filmen, men vill gärna se den... Och jag håller med dig om att Meryl Streep är fantastisk, i allt hon företar sig.
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  7. Den filmen skulle jag vilja se men jag tror att det får bli då den kommer på DVD. Mycket av min uppväxt där och preis som du så tycker jag att Meryl Streep is "one of a kind". Tror aldrig jag har sett henne dålig någonsin, utan alltid bländande.

    Härligt med "prat-fika" med en riktigt god vän. Det är stunder av vardagslyx det. Härligt! :)

    Ha en fin helg och hoppas att solen kommer att skina över dig.

    Kram Lotta

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla