fredag 10 februari 2012

När samma sak blir raka motsatsen

visst är det lite märkligt att egenskaper som vissa tycker är bra  tycker andra är dåliga. Råkade ut för precis detta idag när jag fick ett riktigt otrevligt mejl, på grund av att jag hade haft synpunkt på att en annan person tagit ett beslut för min räkning - utan att kolla med mig först. Att göra så är dålig respekt, även om det inte var en stor sak, tycker jag. När jag påpekade det så fick ett mejl där det stod "Ulla, Ulla, ge dig, Måste du  ALLTID hacka på allt".

Smack, en mental örfil. Det kändes överdrivet. Jag är väl medveten om att jag har åsikter och att jag vill se resultat. Men att jag alltid hackar på allt vill jag inte riktigt hålla med om så jag frågade en annan person som jag har stor respekt för och som jag vet är ärlig, om denne uppfattar mig på samma sätt. -Nej, svarade han. Jag ser dig som en stor tillgång, just för att du är engagerad och bryr dig.

Så hur man än vänder sig så måste man acceptera att man bara kan vara sig själv och att det får vara "good enough". Att man vet vem man är, och inte behöver bekräftelsen från andra för att duga, för hur ska man i så fall någonsin passa in? Det kommer alltid finnas de som tycker som person 1, de som tycker som person 2 och några där emellan.

4 kommentarer:

  1. Då är det skönt att kunna luta sig emot en god självkänsla. Du verkar stark och vet ditt eget värde. Fortsätt med det, så ordnar sig det andra efterhand. Alla kan verkligen inte tycka om alla!

    SvaraRadera
  2. Gör som gåsen låt det bara rinna av. Du vet ditt egenvärde!!
    Kram Kram Katha

    SvaraRadera
  3. Jag har också råkat ut för de som vill "hjälpa" mig fast jag inte behöver....det är ett sätt att ta äran åt sig själv.

    SvaraRadera
  4. Håller med person 2. Synpunkter och engagemang ska du vara stolt över att du har. Kram.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla