fredag 30 mars 2012

Följare.....utan ryggrad...?

finns överallt. Personer som inte själva väljer väg utan väljer samma som andra gör. Av rädsla. Av bekvämlighet. Av - ja vad det nu kan vara.  Utan att i frågasätta. Men som i princip aldrig själva tar ställning. Men som knyter näven i fickan eller viskar i korridoren. När inte ledaren hör.

Jag själv är oftast ingen följare, är jag det så är det för att det inte gäller något viktigt för mig eller för att jag håller med. Självklart har detta sätt att vara satt mig i en hel del utsatta sitationer genom åren, otroligt jobbiga saker, men trots det skulle jag ändå valt den vägen jag valde. För att följa mina grundvärderingar. Jag har väldigt svårt för att stå och se på när en annan människa blir utsatt. Jag är också väldigt tacksam för dem som verkligen har ställt upp för mig de gånger jag varit i blåsväder. Att det finns de som vågar!

Kanske säger du att det är bra att det inte bara finns ledare utan följare också. Ja, under förutsättningen att den som leds faktiskt har tagit ställning och vill följa ledaren. Inte för att de gör det av rädsla, eller för att slippa obehag.

Vi är inte särskilt starka ensamma om vi hamnar i en utsatt situation. Är vi däremot flera som kämpar för samma sak, då blir vi starka.

Jag hyser stor beundran för de som vågar sätta sig upp mot en diktatur, ibland med stor fara för sina egna liv. De gör det av övertygelse att diktaur inte är rätt sätt.

Nu handlar inte mitt inlägg om en politisk diktaur utan om något mer närliggande - en arbetsplats. Om ingen vågar stå upp för en utsatt person, hur ska vi då någonsin komma vidare...?

8 kommentarer:

  1. Heja Ulla, jag är ingen följare, det kan kosta men i slutändan brukar det bli bra. Mobbing på jobbet är en styggelse.
    Ha en fin helg
    Varm kram
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Absolut rätt! Jag är normalt ingen ja-sägare men har en känsla av att jag blir det inne hos dig:)
    Vi har fått en ny chef som inte är lovande alls utan plöjer fram genom de anställdas skara utan hänsyn till de negativa stämningar som skapas. Tycker man inte som han gör blir man hänsynslöst tillplattad. Muntligen, han slår som en kobra. Arbetsgemenskap och glädje krymper ihop till en liten hård klump i magen. Innan var den varm och go. Men att ställa upp för en utsatt inför en sådan som han kräver mer än många är villiga att ge. Tyvärr.
    Ibland önskar jag faktiskt att jag bara kunde hålla tyst.
    Det kostar för mycket.
    Kram♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är bedrövligt att det finns så många dåliga chefer. Jag har också önskat att jag kunde hålla tyst ibland, men det brukar inte vara så lång stund... Kram

      Radera
  3. Ja precis, du har helt rätt. Om ingen vågar stå upp för det som är rätt och våga stötta varandra när det blåser iskallt. Ja, hur blir det då. Det har vi nog alla flera exempel på. Människan är rädd att hamna i konflikt och vetskapen om att det kan bli än värre skrämmer. Tillsammans är vi starkare men vad hjälper det när folk inte vågar säga sin mening och stå upp för vare sig själv eller andra.

    Att vara en person som vågar säga till/ifrån kan vara svårt. Inte alla accepterar att man gör det. Då blir man en obekväm en. Tycker dom. Jag vet flera arbetsplatser där jag inte skulle stå ut tror jag. Orättvisa och mobbing är oacceptabelt och det gör mig så arg! Skulle jag se sådant i min arbetsgrupp skulle jag reagera och agera. Om jag får för den drabbade....annars får man göra på annat vis...

    Ett aktuellt ämne du skriver om. Har tidigare pratat med min dotter om att det även finns vuxenmobbing. Hon trodde inte på mig. Tyvärr sa jag, det är sant...

    Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det hemskt att vuxna inte beter sig som vuxna...

      Radera
  4. Om du inte redan läst sociologi borde du göra det:)

    SvaraRadera
  5. nej det har jag inte gjort. Tycker du att jag är ute och "cyklar" med mitt resonemang;-)

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla