måndag 26 mars 2012

Vittne till våldtäkt...?

Med förfäran läser jag att det blir färre och färre som blir dömda i våldtäktsmål. Jag tror dessutom att vi har ett rätt stort mörkertal med fall som aldrig anmäls till polisen: dels av rädsla för hämnd från mannen, dels för den förnedrande undersökningen och rättegången och sist men inte minst - det hjälper ju inte att anmäla. Förövaren går ju i de flesta fall ändå fri!

År 2010 anmäldes 4 134 våldtäkter till polis och av dem gick bara 313 fall lagföring och dom, och av dessa friades hela 33 procent. Det blev alltså bara 210 dömda personer av 4 134 anmälningar vilket innbär att endast 5% döms. Ska man då tolka det som att kvinnorna ljuger i  95% av fallen? Skulle inte tro det. På det grundliga sätt som saken utreds - med gynbesök med mera - så tror jag inte att så värst många väljer att hitta på. I dagens samhälle är det ju heller inte skambelagt för en kvinna att ha sex före giftemålet, som det var för 100 år sedan, så det är heller inget skäl att ljuga. Alltså är det så att väldigt många förövare går fria!! I andra typer av brottmål frias, enligt Riksåklagaren, i genomsnitt bara 5 procent.

Undra på att kvinnor drar sig för att anmäla våldtäkt. Hur ofta finns ett vittne till ett sådan brott? Och om det skulle göra det, och vittnet inte ingriper, så är det väl tveksamt om den personen skulle vittna mot förövaren.....

Nu är det dags att vi i Sverige, som är ett i-land, på allvar börjar ta i frågan om mäns våld mot kvinnor. Detta är inte acceptabelt!!

7 kommentarer:

  1. Vilket bra inlägg, det är skrämmande vad kvinnor utsätts för...
    Idag kan du läsa om de andra bröderna, ha en fin vecka, 3 tanter

    SvaraRadera
  2. Jag kände direkt som du, detta måste jag skriva om på min blogg.....men det blev bara någon liten rad just då. De senaste dagarna har vi kunnat läsa om gruppvåldtäkter i Ö-vik och polisen varnar nu unga flickor att gå ut ensamma.Ja, detta ämne är för stort för att avhandla här men jag undrar vad vi tillsammans kan göra åt detta? För det kan inte vara så att man inte ska kunna gå ut ensam utan att riskera att bli våldtagen.

    SvaraRadera
  3. Nej, det är verkligen inte acceptabelt!! Vad ska vi göra?! Jag blir så skit f-bannad och jag som inte ens brukar svära. Men sånt här gör mig hysteriskt arg på hela värdelösa regelverket och hela värdelösa systemet med människor som inte har nåt begrepp!! Nej tvi vale säger jag!

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  4. Vilket bra och viktigt inlägg. Nej, det är verkligen inte acceptabelt. Det är rent av skamligt att det ska behöva vara så.

    SvaraRadera
  5. Du tar upp viktiga saker! Alla tycker vi som du, men ingen vet nog hur vi ska kunna göra någon skillnad.
    Tyvärr finns det för många risker som vi inte är beredda att ta. För många hotbilder som finns i anknytning till dessa avskyvärda brott som skrämmer oss. För stor rädsla att bli utsatta utan att uppnå något.
    Så tänker jag iaf.
    Kram.

    SvaraRadera
  6. Ett viktigt och tänkvärt inlägg Ulla. Skrämmande när man får det svart på vitt på det där sättet. Det är verkligen inte acceptabelt!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Det är ju så att de flesta blir våldtagna av sin partner eller en nära annhörig. Det finns inga vittnen eller någon som tror en. Det är helt galet!
    Kram!

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla