söndag 11 mars 2012

Fönster i glasverandan, potatisskalning i soffan och nätmobbing

Se så fint det blir när vi får in våra fönster i glasverandan. Idag satt de uppe högst tillfälligt för de ska först målas och glasas innan de kommer på plats för gott. En vårdag som idag längtar jag verkligen efter att det ska bli färdigt!



Börjar bli rätt trött på den gröna fula plasten nu:-)

Har varit på bio med två av barnbarnen, mina döttras äldsta döttrar. Innan vi åkte var W här och åt brunch. Hon hjälpte mig att duka, skära gurka, skära apelsinklyftor med mera. Som synes har hon en intresserad vän. Asta väntar på en godbit, fast man inte ska tigga vid bordet...

Hämtade hit min mamma för eftermiddagskaffe och kvällsmat. Hon fick i uppdrag att skala potatis. Men det är inte så lätt att stå vid diskbänken när man har värk. Så jag fixade en potatisskalarhörna i soffan:-)



Läste i en blogg om en tjej som nätmobbas. Hon blev fotograferad från TV igår när Loreen vann. Hon har armarna uppsträckta och jublar av glädje. Vad mobbas hon för? Jo, för att hon visar en orakad armhålad. 

Med vilken rätt tar en person och lägger ut en bild av en, för den personen helt främmande människa utan dennes tillstånd, och sprider den på nätet bara för att han inte "gillar orakade armhålor". För att inte tala om dessa tusentals människor som delar bilden vidare och skriver kommentarer som "äckligt" med mera. VAD ÄR DET FÖR SAMHÄLLE VI LEVER I? Har folk blivit helt galna? Är vi människor så extremt rädda för alla som inte passar in i "den svenska normen" så vi går till attack mot de som inte gör det?? Jag mår fysiskt illa av att läsa om detta!

I min värld finns det saker som borde engagera mer än en orakad armhåla......till exempel att det varje dag dör ca 1000 kvinnor i världen för att de saknar tillgång till preventinmedel, mödravård och säkra aborter. I U-länder är mödradödlighet den vanligaste dösorsaken bland flickor 16 - 19 år. Tänk om bara en promille av de som nätmobbar tjejen med de orakade armålorna, istället engagerade sig i att sprida information om hur kvinnor verkligen har det i världen. För att påverka människor att förstå att vi inte kan acceptera att det faktiskt dör 365 000 kvinnor på grund av att de inte har, det som vi här i Sverige ser som helt självklart.

3 kommentarer:

  1. Det blir nog fint när det blir färdigt.
    Svar: Tack, det ska bli skönt med några lediga dagar....

    SvaraRadera
  2. Jag håller verkligen med dig! Finns det verkligen inte viktigare saker att slösa sin energi på, det är skrämmande!
    Mysigt att få ha ett så stort barnbarn på besök, vad gullig hon ser ut! Och mamma...lyckliga du som har henne kvar!
    Glasverandan kommer att bli jättefin! Ska bli roligt att se när den blir klar!
    Kram:)

    SvaraRadera
  3. Jag förstår att du längtar efter att verandan ska bli klar. Mysigt!
    Vad gäller hon men hår under armarna håller jag med dig fullständigt. det borde vara straff på nätmobbing.
    Tack för fina kommentarer hos mig!

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla