tisdag 6 mars 2012

Lax Nanban zuke, japansk creme caramel och mycket mer

Idag började jag på en japansk matlagningskurs. Den är bara tre gånger totalt och idag som alltså var första gången var vi sju personer som skulle hjälpas åt att laga denna fantastiska meny. Vi fick olika uppgifter av kursledaren och jag gjorde bland annat karamellsåsen till den japanska Creme Caramellen. Sen fick jag och två till i uppdrag att laga huvudrätten som var lax, med en underbart god sås.
Här är laxen, kanske inte världen finaste uppläggning, men gott var det.


Roligt att göra något helt annat än man brukar, det blir sådan avkoppling när man går in helt och fullt i något man inte kan men vill lära sig. Kursledaren är en tjej som driver ett japanskt café/restaurang i närheten av där jag bor och hon är så gullig! Vi brukar vara på cafeét och äta eller bara fika ibland och man känner sig alltid välkommen dit. Det är inte bara mat vi får lära oss på kursen utan vi får en massa intressant information om hur det är att leva och bo i Japan. I Sverige har hon bott i ca 10 år.

Vi pratade om att japansk mat, med allt ris man äter, inte är särskilt "GI". Ändå ser man inte så många överviktiga japaner. Det beror på det gröna teet, fick vi veta. Grönt te till varje måltid är det som gör susen. Sen är maten förstås viktig, färska råvaror. Färg. Minst fem färger vid varje måltid och minst 30 olika ingredienser per dag. En tesked sesamfrön gör livet lättare att leva och längre, enligt japanerna.

Jag gillar verkligen japansk mat, så fräsch och god. Tycker om att äta med pinnar. Det borde jag förresten göra jämt och inte bara när jag äter thaimat eller liknande. Man äter inte lika fort med dem som med vanligt bestick, ialla fall inte jag, och jag behöver öva på att äta långsammare. Tror jag ska ta med mina ätpinnar till jobbet. Antar att det skulle bli en och annan förvånad min när jag äter bruna bönor med fläsk med pinnar:-)

4 kommentarer:

  1. Kul! Min svärdotter är japanska och hon lagar en underbart god och vacker mat! Ja den är faktiskt det, för hon lägger upp den som ett konstverk. Och att äta med pinnar är ju inte svårt när man väl har lärt sig att hålla den ena stilla:)

    Tyvärr så innebär min roll som svärmor att jag ska passas upp och inte får delta i matlagning eller ens visa mig i köket.

    Så jag ägnar mig åt barnbarnen och går till dukat bord. Är inte där så ofta för hon håller på att jobba ihjäl sig varje gång. Inte lätt att vara japanska...

    ...einte heller lätt att inte få lov att hjälpa till. Försökte en gång i början och då gick hon undan och grät för att jag hade "underkänt" henne. Så jag håller mig lugn nu, det gäller ju alltid bara några få dagar.
    Kram:)

    SvaraRadera
  2. Visst är det gott med japanskt. Vi har förmånen att ha en japansk student hemma hos emellanåt och hon lagar suveränt god mat till oss. Vi har fått vara med och hjälpa till lite, det är super kul. Sist åt vi takoyaki kan rekommenderas :-)
    Tina

    SvaraRadera
  3. Japansk matlagningskurs låter skoj och uppläggningen av laxen såg helt okej ut för min del. Jag hade gärna smakat en bit :)
    Ha en fin onsdag. Kram

    SvaraRadera
  4. Det låter kul! Själv älskar jag japansk mat!

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla