torsdag 8 mars 2012

Kvinnor jobbar gratis

Internationella kvinnodagen. Ja, var ska man börja. Ämnet är så stort och komplicerat att jag nog nöjer mig att konstatera två saker. Otroligt trist att vi ännu en bra bit in på 2000-talet måste ha en kvinnodag, men bra att den finns. Så till min andra fundering: I Sverige har vi kvinnor rösträtt och är tämligen jämlika när det gäller exempelvis att vabba vid sjuka barn. Vi har kommit rätt långt om man jämför hur kvinnorna i andra länder har det. Vi anses bo i ett i-land, eller hur. Men...suck. suck..

"Lönegapet mellan kvinnor och män sedan deltider räknats om till heltider är i Sverige 14,3 procent. Omräknat i tid för en normalarbetsdag kl 8.00–17.00 innebär det att kvinnor som grupp arbetar gratis från kl 15:51. Män har betalt till klockan 17:00." läser jag i SvD.

Varför i hela friden jobbar vi gratis i en timme och 9 minuter per dag??

Nä, nu tar vi ut vår rätt att få betalt, annars blir det hängmattan istället, så kan männen börja jobba två timmar och 18 minuter gratis per dag för att kompensera oss.

3 kommentarer:

  1. Fast vi har kommit långt i vårt land är vi ändå inte riktigt framme:/
    Jag tänker då inte jobba gratis nu på ett tag, för jag är ledig till onsdag ;!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Det är helt otroligt att det ska vara så svårt att utjämna olikheterna mellan mäns och kvinnors löner. Kram!

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla