måndag 12 mars 2012

Personlighetstest

Dagens lunchmöte med en god vän satte igång en del tankar i mitt huvud. Hur är jag egentligen? Ibland har jag en känsla av att vissa personer tror att de kan läsa mig som en öppen bok. Men det kan de inte. De ser bara det jag vill att de ska se. En ganska tuff förpackning utåt sett. Det är vad de ser, om de inte känner mig så väl att jag släppt in dem innanför mitt skal förstås.

Fick tips av min vän att läsa lite mer om personlighetstyper enligt den metod som Enneagram använder. Där finns nio olika typer: förbättraren, hjälparen, presteraren, individualisten, undersökaren, den lojale, entusiasten, utmanaren och medlaren. Jag gjorde ett snabbtest som skulle indikera på vilken av de nio typerna jag är närmast. Försökte svara så ärligt jag kunde, utan att fundera så länge på varje fråga. Inte lätt att väga två påstående mot varann när man inte tycker något av dem stämmer eller om man tycker båda är jämnbördiga. Resultatet blev i alla fall att man kan säga att jag har en lite "splittrad" personlighet som tydligen inte vill placeras i ett enda fack;-). Fast det visste jag förstås innan jag gjorde testet.....

Vill du läsa mer så gå in på den här sidan. Alltid spännande att få större insikt om sig själv. Med mer kunskap kan man bättre förstå hur man agerar i vissa situationen och varför.
Oavsett vad testet säger så vet jag av egen erfarenhet att detta är sant....

(bild från Facebookgruppen Positive inspiration)

4 kommentarer:

  1. Lite splittrade är vi nog alla. Man blir det med åren tror jag. Kanske när man försöker bli av med delar av sin personlighet som man inte vill ha. Personligheten är nog inte så enkel att kategorisera att någon bara passar in i ett fack, däremot har man ju en läggning som är den mest utmärkande .

    Jag är en hjälpare. Som alltid ställer upp. Som tar hand om de svaga. Och det är väl bra, men man ger så mycket av sin egen kraft att man får lära sig att vara sin egen hjälpare till slut. Lära sig att säga nej. Och det har inte varit helt lätt, men jag blir duktigare och duktigare:)

    Skulle önska att jag var mer av en presterare. Det skulle altanen må bra av;)

    Kram:)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset om vad jag kan göra med tidningarna! Det är ju dyra tidningar tycker jag och att klippa i dem känns inte så ok. Ska kika in på Granit.

    Ja en del människor tror verkligen att de känner en så väl när de i själva verket inte alls gör det. Det är som med bloggandet också. Man kan ju aldrig tro att man känner någon och vet precis hur de är bara genom att läsa deras blogg. Kanske lättare att få en aning om det när det är en personlig blogg än en renodlad inredningsblogg. Oj men det var ju inte det de handlade om :))

    Personlighetstest lät kul. Ska man våga prova tro :))

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  3. Jag tror att man måste vara sig själv alltid. Det är bara då man kan hitta sin egen inre harmoni.

    SvaraRadera
  4. Jaha, det kanske man borde testa... Men man är nog lite av varje på något sätt, sällan bara det ena eller det andra.
    Kram
    Marie

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla