tisdag 27 mars 2012

Ser bilder, pratar fort

gör man om man är visuellt driven. Det är lite som en kommentator som refererar en match - målande beskrivet i snabbt tempo. Man använder ord kopplade till syn -  exempelvis detta ska vi titta närmare på. Är man däremot auditivt driven så vill man höra för att förstå. Man uttrycker sig så här: -Detta låter bra.

Så har vi de som är kinestetiskt drivna och de vill känna. Det ska kännas rätt. De pratar långsamt och kan säga "det här känns bra i magen".

Jag är på konferens för kommunikatörer. Massor av intressanta föredrag!  Det jag skrev ovan kom från en föreläsning om hur vi tänker, intressant att veta om man ska kunna kommunicera. Det hjälper ju inte att säga en sak 50 gånger om inte mottagaren kan ta till sig budskapet. Då är det bra att vet hur andra tänker och anpassa sig efter det om man ska nå fram.  Alla är förstås inte bara det ena eller det andra, vi har nog alla tre "typerna" inom oss men det ena dominerar förmodligen. Jag är mest visuell.

Föreläsaren tog också ett bra exempel på hur olika vi kan tänka. Han sa -Vad är hälften av 8? Du svarar kanske 4. Eller 3? Eller 0? Eller varför inte S? Prova själv att dra ett streck genom en 8:a på olika sätt: så får du lite nya tankegångar, precis som jag fick.  Så vems verklighet är den sanna - din eller min...?

Om inte stolarna  i konferenslokalen varit så förgrymmat obekväma så hade jag njutit av varenda minut av dagen! Nu njöt jag av det jag hörde och såg - inte av det jag kände:-)

En kväll på hotellrum blir lite roligare när man har tillgång till internet. Tv:n står som vanligt på, men jag tittar inte. Hemma har jag aldrig tv:n på om jag inte ska kolla på något. Men så fort jag kommer in på ett hotellrum så sätter jag igång den. Kanske är jag lite sällskapssjuk...

3 kommentarer:

  1. Måste vara jätteroligt att ha varit på en sådan föreläsning. Kommunikation, ja tänk vad brist på sådan ställer till det här i världen! exemplet med 8 var intressant. Jag hade inte tänkt på annat än 4...där ser man!

    SvaraRadera
  2. Alla tankesätt var sanna :)
    Men de flesta skulle svara fyra, för det är så vi är vana att tänka när den frågan ställs.
    Kommunikation är oerhört svårt eftersom språket ger utrymme åt många tolkningar. Intressant nog är de flesta äldre språk ordrikare och med fler nyanser än modernare språk.....
    Om det inte går att uttrycka sig precist blir det svårt att göra sig förstådd.

    SvaraRadera
  3. Jag är absolut en visuellt driven person. Talar i bilder och memorerar i bilder. En intressant föreläsning måste det has varit! Trots stolen :/
    Beträffande 8 skulle jag nog sagt 0. Bara för att variera svaret lite :)
    Brukar också alltid ha TV:n på när jag sover i hotellrum. Tror det är för att få sällskap:)
    Kram!

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla