onsdag 14 mars 2012

I tidsnöd....

hamnar jag ofta i jobbet. Oftast inte på grund av mig själv utan för att det finns en "deadline" som jag måste hålla och de i kedjan före mig vet inte hur mycket jobb jag har att göra innan allt är klart. Vilket innebär att jag får materialet till mig i senaste laget.

Håller på med företagets årsredovisning nu.  Siffrorna håller ekonomiavdelningen reda på men texterna ska jag skriva. I år hade vi planerat för en ganska enkel variant men så fick vi besked att den måste innehålla mer information. Kan låta enkelt men det är mycket jobb med att lägga till fyra sidor text och bild. För att göra det så måste man:

1. Plocka fram vilka ämnen man ska ha med
2. Se till så att varje ämne får lagom med utrymme, så att allt får plats. Man kan inte bara lägga till sidor hur som helst i trycksaker utan man får oftast ta fyra sidor i taget. Så om det tar upp ex vis fem sidor så måste man utöka med åtta...Annars funkar det inte i tryckeriet.
3. Skriva texterna så lättförståeligt som möjligt
4. Välja bilder till varje text. Har man inte rätt bilder så måste de köpas in eller tas nya. Och tar man nya måste de bearbetas innan man kan använda dem.
5. Lämna materialet till reklambyrån som gör produktionen.
6. Få tillbaka materialet från byrån.
7. Se till att det korrekturläses av flera personer, som inte alltid har tid att läsa när jag vill.
8. Ta in synpunkter på text och bild.
9. Eventuellt formulera om vissa texter.
10. Rätta korrekturet och se till att byrån också gör det.
11. Läsa korrekturet igen för att se att allt ser ut som det ska.
12. Kolla så att de som har hand om "sifferdelen" är nöjda och godkämnner sitt korrektur.
12. Godkänna korrekturet och skicka till tryckeriet.

Tryckeriet måste bokas i god tid. Trycksaken måste vara färdig till årsstämman, inte dagen efter. Så då får man helt enkelt räkna bakifrån. När är årsstämman? Hur lång tid tar det för tryckeriet? Hur lång tid behöver reklambyrån på sig? När har styrelsen möte för att godkänna innehållet? Osv. Minsta lilla försening i början av kedjan gör förstås att tiden för mitt och byråns arbete minskar, eftersom vi inte kan flytta på årsstämman....

Jag blir alltid mer stressad när jag är beroende av att andra ska göra sin del i mina projekt i tid. Då kan jag bli en riktig tjatmoster, vilket inte är kul varken för mig eller andra. Men jag har ännu inte hittat någon annan medod, eftersom jag av erfarenhet vet att jag inte bara kan luta mig tillbaka och tro att alla håller tidplanen. Det som står högt upp på just min lista, är ju inte lika självklart högt upp på någon annans lista:-)

Ofta vill jag göra det där lite extra, formulera mig lite mer noggrant eller tydligt, fundera på innehåll och layouten. Men det hinns inte alltid med, och då får man helt enkelt bestämma sig att nu är det är "good enough".

Men jag lovar att det första man ser i en nytryckt broschyr är ett fel. De finns alltid där, om så bara ett kommatecken:-) Därför har jag ägnat en del av kvällen med att i lugn och ro (funkar inte på jobbet) sittandes på en köksstol och LUS-läsa igenom ca 15 sidor text.

Så här mysigt hade jag det inte idag, bilden är från i somras på Öland.

5 kommentarer:

  1. Avundas dig verkligen inte. Jag vet hur mycket jobb du talar om!

    SvaraRadera
  2. Verkar jobbigt men roligt! Har lite broschyrer att göra på jobbet jag också, men i mycket mycket mindre skala. Inget tryckeri är inblandat, vi gör allt själva:) Så det är inte samma tidspress heller. Förstår att det är tufft:)
    Blir det samma typ av arbete på nästa ställe?
    Hoppas att du inte är för stressad för att sova nu:)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det blir något helt annat. jag ska jobba som organsisationsutvecklare inom kommunikation.

      Radera
  3. Vilken härlig bild. Jag älskar att sitta ute och läsa fast med en kopp té istället för kaffe. Och Öland är inte dumt kan jag tro.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Men...det där måste ju ta flera år. Det är så fruktansvärt mycket.

    Ann-Louise

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla