tisdag 20 september 2011

25% till hjärnan

hörde i ett tv-program att hjärnan är den del av kroppen som kräver mest energi. 25% av det vi äter går till att hålla igång hjärnan. Då är det ganska viktigt vad vi äter och att vi äter, tänker jag nu.

De sa också att vi svenskar får i oss ca 40 kg socker per år. Det finns socker i allt, till och med i sushi!! Det hade jag ingen aning om. Alltså att det finns i sushi. Däremot har jag hört att det finns socker i pommes frites på Mc Donalds och i en massa annan mat. Bara för att vi ska tycka att det smakar gott och vill ha mer.....

Egentligen är det hemskt att vi luras i en massa onyttiga saker, att det smygs in socker där det inte alls behövs. Äter jag godis och andra sötsaker då fattar även jag att det är socker i detta. Men om jag ex vis äter sushi då tror jag att det är bra mat: ris med vinäger och fisk. Låter som en lätt och sund rätt. Men nej, riset kokas i en massa socker och smaksätts sedan med vinägern för att balansera. Jag känner mig lurad. Min kropp behöver inte en massa dolt socker. Ska man behöva lusläsa varenda innehållsförteckning på allt man äter?

I Sverige är vi ju vana vid att staten bestämmer åt oss. Kan inte staten gå in och förbjuda att socker tillsätts i allt? Hur svårt kan det vara...?

      SOCKER
        SOCKERFÄLLA

1 kommentar:

  1. Hear, hear!

    Ja, man måste läsa alla innehållsförteckningar. Inte bara för att hitta socker, utan för att hålla sig borta ifrån smakförstärkare och modifierad stärkelse (genmodifierat socker) och annat skräp.

    Transfettet ska förbjudas, men det tar säkert år innan det har slagit igenom i matindustrin.
    Varför inte en extra skatt på sockret?

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla