torsdag 15 september 2011

Banta, banta, banta

sitter och kollar på kvällstidningar på nätet. Mellan var och varannan artikel så är det olika annonser om superdieten, gå ner 25 kilo på 11 dagar, käka piller och bli smal och så vidare. Jag blir så trött.

Visst - jag väger för mycket det kan jag inte förneka. Men det finns ingen "quick fix". Förutom att operera bort nästan hela magsäcken, men det är väl egentligen ingen lösing. En jätteoperation. Först tror jag att man måste bli vän med sin egen kropp med alla brister OCH förtjänster den har. Därefter kan man bestämma sig hur man själv vill se ut och må. Inte tro på att man blir lycklig bara för att man blir smal. (Eller om man blir rik, för den delen.) Inte hjälper det ett dåligt självförtroende att bara gå ner i vikt? Man måste tycka om sig själv också.

Jag har hållt på och bantat de senaste 20 åren. Med olika framgång. Nu får det vara. Jag kör istället på med att hålla igång och aktivera mig så jag får mer ork och bättre kondition. Kanske ramlar några kilo av, kanske inte. Det viktigaste för mig just nu är att hitta någon slags balans i mitt liv. Balans mellan jobb och fritid. Balans mellan hjärta och hjärna. Att inse att jag duger som jag är - både till kropp och själ. En inte helt enkel resa efter många års nervärderande av mig själv.

Tänker på det ibland. Om jag skulle varit sådan mot en god vän som jag är mot mig själv. Då skulle jag inte haft en enda vän. Så jag jobbar på att bli en riktigt god vän till mig själv:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla