söndag 4 september 2011

Ååå, om jag kunde ruska om vissa föräldrar

fick höra idag om mobbing bland tjejer som började redan i förskolan:  Tjejer som säger att andra barn är tjocka. Nu har de börjat ettan och i veckan fick mitt äldsta barnbarn W, 7 år, lång och stor som jag också var i hennes ålder, höra från några tjejer:
-Vilken tjock mage du har W, du har nog ätit mycket idag.


Hon är inte ett dugg tjock, och även om hon vore så spelar det ingen roll. Vad är det för bild 6-7 åringar får med sig hemifrån? Det kan bara vara därifrån det kommer för jag tvivlar på att tjejer i den åldern läser Veckorevyn, Hänt Extra eller allt vad det nu finns för tidningar.

Kroppshysterin verkar vara total. Låt vara att många mammor, det är nog tyvärr mest vi kvinnor, som bantar. Men att spegla över det på sina småtjejer är förfärligt. Vi vuxna måste vara extremt noga med hur vi uttrycker oss gällande oss själva och de brister vi anser att vi har. Hur ska barn annars kunna gilla sina kroppar och vara stolta över dem?

Självklart gäller detta även om man är för smal, för tjock, för lång, för kort, för rödhårig, för svarthårig, för stor näsa och så vidare. I den åldern W är nu ska man inte ens behöva fundera på om man duger som man är, eller ej.

2 kommentarer:

  1. Usch vad hemskt, det gör ont i hjärtat och höra sånt. Stackars lilla fina tjejen, ingen ska behöva höra sånt.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. nej, det håller jag med om. Som tur är, så är W en ganska stark tjej så jag hoppas hon hanterar det hela bra. Tavk för omtanken. Kram Ulla

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla