fredag 16 september 2011

Att försvara en galning

kollade på ett av mina favoritprogram ikväll, nämligen Skavlan. Han intervjuade den norske massmördarens försvarare. Jag blev grymt imponerad av honom. Hans ambition med att ta på sig försvaret var just att bevara rättssäkerheten genom att försvara en person som ingen anser "förtjänar" ett försvar.

Det är just detta som skiljer oss civiliserade människor från galningarna. Vi har ett rättssystem där alla SKA behandlas korrekt oavsett brott. Och det är otroligt viktigt för mig att vi fortsätter så.

Däremot anser jag att vi kan skärpa straffen i många, många fall, men det är lagstiftarnas sak att ändra på lagen, inte de personer som arbetar inom rättsväsendet, oavsett om de är advokater  eller åklagare.

Hoppas att folk förstår att skilja mellan yrkesrollen och privatpersonen, så att denne advokat (och alla andra som har den typen av jobb) kan känna sig trygga både när det gäller deras familj och dem själva. Han berättade att han har sju barn och att de familjen blivit hotad efter det att han tog sitt uppdrag. Hur skulle vårt samhälle se ut om ingen vågade jobba som advokat, åklagare eller domare på grund av hot?

Jag hoppas inte att jag behöver förtydliga, men gör det ändå, att jag på INTET sätt försvarar galningens handling där i Norge, bara rättssystemet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla