fredag 28 oktober 2011

Att bry sig om

hur gör man? Är det att bry sig om att hjälpa till när någon ber om hjälp eller är det att erbjuda sin hjälp innan någon frågar?

Är det att vänta tills dina vänner ringer och föreslår att ni ska göra något eller är det att höra av sig med förslag?

Är det att ringa upp och fråga hur läget är eller att vänta tills någon ringer och berättar hur de mår?

Är det att säga att om du behöver mig så hör av dig och därefter förvänta sig ett samtal.

Vad innebär det för dig att bry dig om någon? Räknas tanken? Kan man utgå från att folk som inte mår bra verkligen orkar ringa och säga att de behöver hjälp eller sällskap - även om de inget högre önskar?

Kan man utgå från att ens vänner alltid är de som tar initiativet till möten?

Jag fick ett mejl häromdagen från en arbetskontakt som jag haft rätt mycket kontakt med förr, personen vill ha min hjälp. Jag svarade med vändande post + en fråga hur läget var rent allmänt. Fick inget svar. Ett tag senare fick jag ett nytt mejl med en fråga, som jag också svarade på - men inget svar på min fråga. Det har hänt rätt många gånger, så jag mejlade och undrade var mina frågor tog vägen. Fick svar med en ny fråga som jag förväntas svara på och att personen inte hunnit ringa mig.

Det händer att folk från förr ringer och ber mig vara deras referens till ett jobb. Jag brukar ställa upp och svara så ärligt jag kan. Ofta får de jobbet. Sen hör jag inget från dem.

Har en bekant som fungerar likadant. Hon hinner aldrig svara på mejl, och gör hon det så är det i princip två ord. Hon föredrar att ringa, säger hon. Men hon ringer aldrig.

Jag har otroligt mycket att göra på jobbet. Och jag har rätt mycket på fritiden också. Men jag prioriterar de som betyder något för mig så mycket jag bara kan. Vilket gör att de som inte ger tillbaka något till mig skapar en känsla hos mig att de faktiskt inte bryr sig om just mig. De utnyttjar mig bara för sina syften.

Gillar inte att känna mig utnyttjad. Har inget emot att ge och ge, så länge de behövs men ibland behöver man få också för att orka vidare.

Ska göra en ordentlig inventering av mina vänner och bekanta och börja sålla lite grann, för min egen skull.

3 kommentarer:

  1. Riktiga vänner finns när du behöver dem.....jag har många fina vänner som skulle ställa upp om jag verkligen behövde. Tyvärr hinner jag inte ha så mycket kontakt med dem som jag skulle vilja. Jag tänker att de också har fullt upp.
    Men de ringer inte bara för att de behöver mig när de ringer....

    SvaraRadera
  2. Hej Ulla! vad mycke tänkvärt i din text! hellre några mindre vänner,men riktiga sådana! jag är bra på att bry mig! skicka kort, ringa o dyl. min kompis som var nyop nyss o deppig! då lagade jag en lunch korg o körde ut till henne o pratade om ditt o datt! så skulle jag också vilja bli bemött.. sålla du så blir de riktiga vännerna kvar!! trevlig helg önskar jag dig! kramiz Jessica

    SvaraRadera
  3. Visst är det skönt att ha verkligt goda vänner! Kram

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla