tisdag 18 oktober 2011

Dömd på förhand...

i går läste jag en recension i lokaltidningen. Den handlade om en stå-upp-komiker som varit på besök i grannstaden. Redan i de inledande raderna förstod man att recensenten varken gillade stå-upp-komik eller just den artisten. Fortsättningen av recensionen var förstås given - inget var bra, skämten var fåniga och endimensionella osv. Artikeln slutade med att konstatera, på ett spydigt sätt, att publiken (ca 800 personer) i alla fall var nöjda.

Förstår att det är svårt för en recensent att vara helt neutral, men de borde vara proffsiga nog att kunna lyfta bort sina egna förutfattade meningar och skriva en något mer "objektiv" recension av de evenemang de besöker. Annars blir själva recensionen ganska meningslös, i alla fall för mig.

Det är precis samma sak i alla yrken, ibland möter man människor eller företeelser man inte gillar, men man måste vara proffsig nog att hantera det.


PS. jag har inte själv sett showen och jag vet inte vad jag hade tyckt om den. DS

2 kommentarer:

  1. Det är nog svårt att vara objektiv som recensent....då måste man vara modig.
    Svar: en butler vore inte så dumt.

    SvaraRadera
  2. Jag har länge önskat mig en butler som kunde ta hand om min packning när jag ska ut och resa. Gillar att resa men avskyr att packa eftersom jag aldrig kan bestämma vad jag ska ta med:-)

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla