torsdag 13 oktober 2011

Kvinnokraft

om en dryg vecka, nästa söndag, ska jag medverka i en temamässa som heter "Kvinnokraft". Vi ska gestalta fem kvinnor från Bibeln - dels som deras berättelse var på den tiden men vi ska också göra en nutidsversion. Det är intressant att se hur lite som har förändrats i vissa frågor när det gäller kvinnas status/plats på jorden.

Mellan framträdandena så kommer vacker musik att spelas och sjungas, musik som vi särskilt valt ut för att passa just den kvinnan. Jag ska gestalta Dina, en kvinna som blev våldtagen. För några år sedan framförde man en liknande mässa som blev enormt uppskattad, har det sagts mig. Folk var rörda till tårar.

Jag hoppas att jag kan göra en riktigt bra tolkning, texten har jag skrivit själv.

2 kommentarer:

  1. Ja, våldtäkter är ingen nyhet precis. Men det finns riktigt starka kvinnor i bibeln också.
    Jael tex....

    SvaraRadera
  2. Ja Bibeln är faktiskt en intressant bok. Läser även Ylva Eggehorns bok Kryddad olja som handlar om kvinnor i Bibeln

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla